• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

“Calypso” 1955

04 mrt 2008
Huib de Vries
0


1955 Calypso

Over het schip
De “Calypso” was een stalen, kitsgetuigde motorzeiler, gebouwd als bouwnummer 521 en ontworpen door H.W. de Voogt. Ze was bestemd voor de Braziliaan C.Guinle, die al eerder een zeiljacht van “De Vlijt” had afgenomen, namelijk de “Lafite”.
De afmetingen van de “Calypso” waren: lengte 18.40 meter, breedte 4.50 m en een diepgang van 1.80 meter.

Het zeiloppervlak was a;s volgt: grootzeil 58 m², boomfok 32 m², bezaan 15 m². Genua 54 m², stormfok 20 m²

De romp was van staal, gedeeltelijk gelast en geklonken. Het dek was van riftgezaagd moulmain teak, ook de opbouw was van teak.
De motor was een 6 cilinder Perkins, 75 pk, diesel.

Bouwgeschiedenis
Met de bouw werd begonnen in september 1953. Volgens een notitie uit het werfarchief waren de heer en mevrouw Guinle in juni 1954 in Aalsmeer om het schip bij de tewaterlating te dopen.
Na de aflevering door de scheepswerf in december 1954, werd het ruim 18 meter lange, stalen, kitsgetuigde zeiljacht “Calypso” aan boord van een zeeschip naar de eigenaar in Rio de Janeiro getransporteerd.

De “Calypso” werd op 23 januari 1955 in Amsterdam aan boord van het s.s. “Amstelland” van de K.H.L. getakeld. De eerste haven die in Zuid-Amerika werd aangedaan was Montevideo. Deze reis werd ook meegemaakt door de twee neven H.S. (Henk) de Vries Johzn en C.J. (Cees) de Vries HSzn. Zij waren eerder, van 1952 tot 1953, al met een in Aalsmeer gebouwd jacht mee geweest. Toen naar USA, waar ze onder andere reizen maakten tussen New York en Florida.

Montevideo – Rio de Janeiro 

Henk en Cees in Montevideo

Op 21 februari 1955 arriveerde de “Amstelland” in Montevideo, de “Calypso” werd daar te water gelaten. Vanuit Montevideo werd de zeiltocht naar Rio de Janeiro ondernomen. Henk en Cees de Vries maakten deel uit van de Zuid-Amerikaanse bemanning op de “Calypso”. Cees de Vries hield van deze reis een dagboekje bij waaruit de hele tocht valt na te gaan.

Onderweg hadden ze verschillende keren te maken met zware rukwinden, de zg. Pamperos. Na een tamelijk zware zeiltocht meerden ze op 30 maart 1955 af in de jachthaven van Rio de Janeiro. Het schip werd schoongemaakt en begin april overgedragen aan de trotse eigenaar, Carlos Guinle.

Over de schrijver

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)