Bouw
J.A. (Jan) Hesterman, 1877-1955, was kunstschilder, etser, restaurateur en tekenleraar in Amsterdam. Bovendien was hij een enthousiaste watersporter met als thuisbasis de Westeinderplassen bij Aalsmeer. Jarenlang was hij voorzitter van de watersportvereniging “Westend” in de jachthaven van Dragt. In 1918 liet hij op de scheepswerf van C.J.W. (Han) de Vries aan de Helling in Aalsmeer een voor die tijd tamelijk robuuste zeilsloep bouwen. De prijs van het schip was ƒ 1600, daarbij kwamen nog de kosten van het zeil en de fok, samen ƒ 187,50
Advertentie uit 1917 in het blad van de Kon. Nederlandsche Zeil- en Roeivereniging
Het houten schip dat de naam “FRIEDJO” zou krijgen, was 7.40 m lang, 2.60 m breed en had een diepgang van 1.20 meter. Het was uitgerust met een sloeptuig. In 1918 werkten de twee oudste zoons van Han de Vries, Henk en Johan de Vries al volop met hun vader mee bij de bouw van deze zeilsoep. Nadat ze in 1923 hun eigen scheepswerf heden opgericht, kregen ze in 1924 als eerste klant Hesterman met zijn Friedjo. Ruim 60 jaar later herinnerde Henk de Vries sr. zich deze gebeurtenis nog goed: Ons eerste karwei was het geheel met gegalvaniseerd plaatijzer beslaan van de woon-zeilboot van Hesterman voor ƒ 100. We hadden deze boot vroeger thuis op de Helling gemaakt. Wat waren we rijk met die honderd gulden…
J.A. Hesterman in 1937 op 60-jarige leeftijd in het Algemeen Handelsblad
Friedjo
Natuurlijk kreeg het schip een ligplaats bij jachthaven Dragt. Achter in de haven verrees later het op palen gebouwde clubhuis van w.s.v. “Westend”, rood, groen en zwart geschilderd, de kleuren van de Aalsmeerse vlag. Op verschillende tekeningen en foto’s komen zowel clubvoorzitter Hesterman als zijn jacht “Friedjo” voor. De onderstaande cartoon-achtige tekening werd omstreeks 1928 gemaakt door J.W. Casteele die ook actief lid van Westend was.
Voorzitter Hesterman met pikhaak dirigeert vanaf zijn Friedjo enkele clubleden die een enorm anker willen uitbrengen.
Balans Archimedes
In 1926 verscheen in het blad “De Watersport” een lovend artikel over de buitenboordmotor Balans Archimedes met daarbij als illustratie onderstaande foto van de Friedjo met opvarenden. Dit type buitenboordmotor werd in een uitvoering van 2.5 pk en 5 pk op de markt gebracht, voor onze begrippen tamelijk lichte motortjes. Het artikel vermeldt dat de Friedjo, hoewel relatief hoog en breed, dankzij deze motor een behoorlijke snelheid kon bereiken, zelfs bij zware tegenwind. Bovendien werd de motor standaard geleverd met twee beugels om aan de spiegel te bevestigen. De onesthetische uitbouw op het achterdek om de motor te bevestigen is nu niet meer nodig, zo besluit het artikel.
Foto bij het artikel in De Watersport, 1926. Opnieuw zien we Hesterman met een pikhaak aan boord van zijn schip. Het is waarschijnlijk nog vroeg in het voorjaar want alle opvarenden zijn stevig ingepakt. In welke haven deze foto werd gemaakt is niet bekend, misschien bij Dragt?
Slot
Tot nu toe is het onbekend hoe het verder met de Friedjo is gegaan. Hopelijk kan een van de lezers van dit hoofdtukje ons verder kan helpen.