• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Draken in Batavia, na 1949

04 feb 2013
Huib de Vries
1

Batavia – Djakarta

In een vorig hoofdstuk werd de bouwgeschiedenis beschreven van twee Draak zeiljachten (H 141 en H 142) die de Koninklijke Marine in 1949 bestelde voor gebruik in Batavia. Voor de Nederlanders veranderde de oude naam van de hoofdstad van Nederlands Indië  in 1949 in Djakarta. De Koninklijke Marine bleef tot 1954 in Djakarta met ongeveer 1000 personeelsleden aanwezig en maakte deel uit van de Nederlandse Militaire Missie in Indonesië. De twee Draken waren voor hun vrije tijdsbesteding bedoeld.

‘Koningin Juliana’ en ‘Prinses Wilhelmina’

De twee bij De Vries gebouwde Draken kregen aanvankelijk bovenstaande namen, maar na een jaar, in 1950, werden de zeiljachten respectievelijk omgedoopt in

‘Beatrix’ (H 141) en ‘Marijke’ (H 142). Beide Draken zijn na 1964 niet meer in het drakenregister opgenomen. Dankzij het onderzoek van de secretaris van de Nederlandse Draken Club, Jens de Waardt, zijn deze gegevens nu bekend geworden.
In de Java Bode van 9 juli 1951 werd over de “Beatrix” het volgende vermeld: Het marinejacht “Beatrix” ontbrak bij de wedstrijd omdat het jacht haar roer had verspeeld ten westen van het eiland Leiden. Naar men zegt was dit ongeval te wijten aan een rog van fameuze grootte.

‘Marijke’ in zwaar weer

De H 142 ‘Marijke” haalde een jaar later de pers want in de “Nieuwsgier”van 13 februari 1952 verscheen een verslag van een benauwd avontuur. Na een wedstrijd bij stormachtig weer keerde de ‘Marijke’ met aan boord de Hoge Commissaris A.T. Lamping, niet in de de jachthaven van Priok terug. Er werd een grootscheepse zoektocht op touw gezet met o.a. een pipercub en een Nederlandse mijnenveger. Al gauw werd de draak gevonden, schip en bemanning waren ongedeerd. Door de harde wind en het slechte zicht was de stuurman uit koers geraakt en dankbaar werd sleephulp aangenomen zodat bij het vallen van de avond iedereen weer veilig op de Jachtclub arriveerde.

Vaantje

Afbeelding van het vaantje van de ‘Koninklijke Zeilvereniging Tandjong Priok’ (1950 -1952)

 Deze zeilvereniging was in 1911 opgericht als ‘Koninklijke Bataviasche Jacht Club’.  In 1952 werd bij Koninklijk Besluit het predicaat ‘Koninklijk’  ingetrokken en ook het kroontje ging daarna uit de vlag. Na 1953 werd de naam ‘Jachtclub Tandjong Priok’  en werd een nieuwe vlag ingevoerd.

1948 -1954

Tussen 1948 en 1954 zeilden er in ieder geval twaalf wedstrijddraken met Nederlandse eigenaars of bemanningsleden op de Baai van Djakarta. De volgende scheepsnamen zijn terug te vinden: ‘Memento Vivere’, met stuurman Coops; ‘Frieda IV’, stuurman Jan Kok; ‘Astrid’, stuurman Hoog; ‘Karin’, met Bouwman; ‘Piet Hein II’, met Coops en Bode; ‘Dolfijn’, met Elsema en Braakensiek; ‘
Beatrix’ met Brouwer,  ‘Hathy II’, met Bonnes; ‘Goede Wind’, met Kretchmar; ‘Koningin Wilhelmina’, (H 22) met Feith; ‘Fafnir’, met Bouman; en tenslotte de Draken met de naam
‘Marijke’
en ‘Blijkijkertje’. Jan Kok met de in Aalsmeer bij “De Vlijt” gebouwde ‘Frieda IV’ (H 107)  won in die jaren veel wedstrijden.

SINTERKLAAS
In 1953 kwam Sinterklaas niet met een stoomboot, maar per Draak in Tandjong Priok aan. Het was de heer B.P. ter Horst, directeur van een Handelsmaatschappij in Djakarta, die in deze tijd de nationale Sinterklaas van Indonesië werd genoemd. Draak H 22 “Koningin Wilhelmina” was in 1938 gebouwd op werf Het Fort van G. de Vries Lentsch in Nieuwendam. Na 1956 is van de draak niets meer bekend, de heer Ter Horst en zijn familie keerden in 1955 naar Nederland terug. Uit het zijn archief kwam onderstaande foto, gemaakt in Tandjong Priok in 1953.

Foto via W. ter Horst

Ansichtkaart uit Djakarta, Sinterklaas arriveert in 1953

Over de schrijver
One Comment
  1. Aart van der Toorn 6 maart 2016 at 11:33 Beantwoorden

    Hallo ,

    Ja ik heb ooit een drake gekocht die in een rijnaak in Leiden lag ter renovatie , echter de eigenaar toen had geen genoeg geld daarvoor, ik heb hem toen gekocht en totaal gerenoveerd naar oud model , dus zoals hij afgeleverd werd ooit
    Het verhaal is dat dit schip van de prinses Beatrix geweest was, de naam van het schip was Tete du bois of fete du bois, 1 van die 2 namen heb ik het toen gegeven maar ik ben het kwijt maar in mijn boek wil ik de juiste volorde van namen weer geven kunt u mij daarbij helpen, mijn tel nummer is 0622203306

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)