• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Klinken

21 okt 2014
Huib de Vries
3

Scheepsbouw
De vroegere scheepswerven waren bekend om het geratel van de klinkhamers dat tot ver in de omtrek was te horen. Tussen 1870 en 1950 werden bijna alle ijzeren scheepsconstructies geklonken met behulp van gloeiend heet gemaakte klinknagels.

498e7f1dc62e32e2529d027640af13c04813c098

Aanvankelijk met hamers maar later met pneumatische klinkrevolvers werden de metalen delen aan elkaar vastgeklonken. Ook de stalen scheepsrompen op scheepswerf De Vlijt werden op deze manier geklonken.

1936 Annetje bouw 321 kopie

Bouw van het stalen zeiljacht “Annetje” in 1936. Duidelijk zijn de ponsgaten zichtbaar. Er was 45 kg aan klinknagels nodig, de prijs hiervoor was ƒ 8,55

Voorbereiding
Voordat de metalen huidplaten aan de spanten werden bevestigd moesten ze eerst door de ponsmachine op de juiste plaatsen van gaten worden voorzien. De slingerpons werd op De Vlijt met de hand bediend en in een bepaald ritme werden alle onderdelen geponst. De bergjes ponsdoppen die hierdoor onder de pons terecht kwamen werden niet weggegooid maar bewaard. Gemengd met cement werden ze dan gebruikt als ballast in de scheepsrompen.

1966 De  pons kopie 2

De oude slingerpons van scheepswerf De Vlijt in 1966. Toen al zelden meer in gebruik

De stalen huidplaten werden met bouten en moeren op de spanten vastgeschroefd. Daarna werden de ponsgaten aan de kant waar de kop van de klinknagel komt met een soevereinboor iets groter gemaakt zodat de gloeiende nagel makkelijker kon worden ingestoken.

Klinkploeg
Bij grotere jachten werden speciale klinkploegen, meestal vanuit Amsterdam, naar de werf in Aalsmeer gehaald. Zo’n ploegje bestond uit drie man: de klinker die de klinkrevolver bediende, de tegenhouder die met een zwaar stuk ijzer (de dolly) de nagel tegenhield en de nageljongen. Deze verhitte de klinknagels op een klein, kolengestookt smidsvuurtje en bracht de hete nagel naar de klinker waarna het klinken begon. Joh. de Vries noteerde in 1939 bij de bouw van de “Iduna” wat daarvan de kosten waren: “Ploeg van drie man, 18 gulden per 1000 klinknagels van ½ “ per dag. De klinkers verdienden 60 cent per uur, de tegenhouder en de nageljongen elk 30 cent per uur. Werktijden van 7.30 tot 17.30 uur. Aan het eind van de dag werden de geklonken nagels geteld en wat niet goed was werd met een verfkwastje omcirkeld.” Goede gehoorbescherming bestond in die tijd nog niet zodat alle klinkers stokdoof waren.

zoom

Geklonken boegplaten aan stuurboord van de lemmeraak “Schollevaer”, 1938

IMG_0102

 Stuurboord boeg “Schollevaer” in 2014

Van klinken naar lassen
Langzaam maar zeker werd er steeds minder geklonken en steeds meer gelast. Het 16.70 meter lange stalen motorjacht “Gerelbo” in 1955 was waarschijnlijk het eerste jacht bij De Vries dat geheel werd gelast. Toch werden daarna nog veel schepen gedeeltelijk gelast en gedeeltelijk geklonken. Van de 23 meter lange motorzeiler “Meermin II” uit 1962 is nog de rekening van de klinkploeg terug te vinden. Deze drie mannen werden ‘uitgeleend’ door de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) in Amsterdam Noord. Voor deze drie klinkers werd in rekening gebracht: 360 werk- en reisuren à ƒ 10 ( ƒ 3600) en ƒ 45 aan koffiegeld. Totaal ƒ 3645.

Scan 329

Slot
Korte tijd later was het in de jachtbouw voorgoed voorbij met het klinken van stalen schepen. Voortaan werd er alleen nog maar gelast en de ponsmacine verdween.  Nog jaren later stonden op de werf in Aalsmeer de klinkrevolvers in een vat met ruwe olie te wachten wanneer ze weer eens zouden worden gebruikt. Tevergeefs, uiteindelijk zijn ze (helaas) op de schroothoop beland…

 

Over de schrijver
3 Comments
  1. Pingback: Scheepvaartnieuws | Bootjesgek.nl

  2. R. van der Sluis 23 juni 2016 at 09:50 Beantwoorden

    Goedemorgen, Vandaag kwam ik op uw website terecht. Wat mij opviel was de foto van de klinkrevolver. De Stichting NDSM-Herleeft is doorlopend op zoek naar een dergelijk stuk gereedschap. Wij laten geen gelegenheid onbenut te informeren naar een mogelijk overcompleet stuk klinkgereedschap in de hoop dat iemand ons op het goede spoor kan zetten. Heeft u voor ons een tip? Met vriendelijke groet, Ruud van der Sluis, secretaris Stichting NDSM-Herleeft.

    • Ad van Beek 6 april 2018 at 21:42 Beantwoorden

      Heeft u inmiddels al een klinkrevolver?

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)