• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

“Kortjakje” in de “Drietand” – 1986

19 nov 2012
Huib de Vries
0

Nostalgie, 40 jaar N.V.V.K.

In het februarinummer 1986 van “De Drietand”, het blad van de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers, werd stilgestaan bij het feit dat deze vereniging 40 jaar bestond. Behalve een uitgebreid interview met baron Van Höevell, werd ook aandacht aan zijn schip “Kortjakje” geschonken.
W.H. (Willem) Fortuin publiceerde een prachtige tekening van de “Kortjakje”, gebaseerd op de originele tekeningen.

Bovendien beschreef hij daarbij in het kort wat voor soort zeiljachten omstreeks 1946 het gezicht van de vloot bepaalden. Uit dit artikel is het volgende overgenomen:

Zeilen na 1945

De Drietand in de clubvlag van de Ned, Ver, van Kustzeilers

Schepen, ambachtelijk gebouwd en geconstrueerd in hout of staal, met houten masten en zeilen van Egyptisch katoen, een staand want van gegalvaniseerd staaldraad, met vallen, landvasten en schoten van respectievelijk hennep, manilla en gevlochten katoen. Gezien de moeilijke economische toestand direct na de oorlog en de hoge belastingen van Minister Lieftinck, waren de schepen over het algemeen van een bescheiden maat en eenvoudig ingericht. Meestal was als navigatie-instrument slechts een kompas aan boord, in een houten kistje verpakt of in een koperen ketel met olie verlichting. Voor langere reizen was een Walker-log aanbevolen. Boord-elektronica was een nog onbekend begrip. Het was varen op de gis, met op groot water soms een sextantwaarneming. Een peilradio met draairaam, waarmee ‘in de swing’ werd gepeild was een exclusiviteit. Het zeilen op het IJsselmeer – toen nog zonder de Flevopolders – was voor velen een groots avontuur. Het aanlopen van Waddenhavens als Vlieland en Terschelling, iets, waarover men sprak en wedstrijden op de Noordzee, zoals de “Aanbrengwedstrijd” en de “Harwich­Hook” een belevenis voor de ‘very happy few’. De wedstrijden werden onder de RO.R.C.-rule gevaren; I.O.R en N.K.K. waren nog niet uitgevonden.

De jachthavens, indien aanwezig, waren klein en knus zonder de hedendaagse verworvenheden van elektra, douches en shopping-centre. Men kon er echter toen nog in rond manoeuvreren met de zeilen op, bij gebrek aan een hulpmotor, zonder gevaar voor anderen.

Kortjakje

Tegen dit nostalgisch decor nu tonen wij u het op scheepswerf De Vlijt gebouwde jacht “Kortjakje” van ontwerper en ­eigenaar G.W.W.C. baron van Höevell, die het initiatief nam in 1946 tot oprichting van de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers en tot 1953 de voorzittershamer hanteerde.”

G.W.W.C. baron van Höevell, tekening in de Waterkampioen van W. Looze, 1991

“Kortjakje”

Over de schrijver

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • De meester willem op Scheldejol 1930
  • Kees Maassen op IJtunnel-4 1939
  • Roel de gier op Stern, 1934 – 2014
  • Felix Timmermans op “Ancor” 1960
  • Peter Bobeldijk op Pampus voor Feadship 1950

Laatste artikelen:

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

De twee laatste 12 voetsjollen, 1964

Spaarnekruiser, 1929

Jolu en Tadorna, 1930

Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (96)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (76)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (133)