• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

“Lac II” 1975

18 feb 2011
Huib de Vries
1

RJC

Afbeelding van R.J. Carver op de eerste pagina van het boekje dat de gasten aan boord van de ‘Lac II’ kregen uitgereikt. Op de achtergrond een deel van de bouwtekening

Dat waren de initialen van Roy James Carver, een Amerikaanse industrieel die onder andere zijn fortuin had gemaakt in de fabricage van pompen. Zijn grote hobby’s waren de luchtvaart en het maken van wereldreizen. Zijn motorjacht “Lac II” bezat een piepklein, uitschuifbaar helikopterdekje waarop hijzelf met zijn Bell helikopter kon landen. Het was vol op dit kleine dek, want er stonden ook nog twee Donzi speedboten!

Bouw
Het stalen motorjacht was een ontwerp van Ir. F. de Voogt uit Haarlem en de Amerikaanse ontwerper Arthur DeFever uit San Diego, Californië.

De “Lac II” in aanbouw, herfst 1974

Zoals gewoonlijk waren de dekken van teakhout en was de opbouw van aluminium. De lengte was 39.88 m en de breedte 8 meter. Twee 12 cilinder Caterpillar dieselmotoren leverden elk 703 pk en de modernste navigatiemiddelen waren op de brug ingebouwd.  De Franse binnenhuisarchitect  Pierre Tanter uit Cannes ontwierp het smaakvolle en luxe interieur van het jacht. De tewaterlating in Aalsmeer vond plaats op woensdagmiddag 4 juni 1975, de trotse eigenaar Carver was daarbij met een groot gezelschap aanwezig.

Tewaterlating op 4 juni 1975

De Bell helikopter op het achterdek, Aalsmeer, juli 1975

Interieur
De hutten van de ‘Lac II’ werden met smaak en kostbare bekleding ingericht. In de eigenaarshut was een van de wanden versierd door de Franse schilder Pierre Rudelle. Alle hutten hadden een eigen naam, zoals bijvoorbeeld de gastenhut Le Redoutable. Op  de hier volgende illustraties is duidelijk zichtbaar dat het ontwerp van Tanter precies werd uitgevoerd.

Le Redoutable Stateroom, ontwerp en uitvoering

De badkamers waren met wit Grieks marmer en groen Pakistaans onyx bekleed. De Franse chef-kok maakte alles wat de gasten wensten klaar en was een bepaald gerecht niet aanwezig dan haalde de eigenaar dat met zijn helikopter vanaf de vaste wal. Carver zelf zorgde er voor dat de beste wijnen uit de hele wereld voor zijn jacht werden geselecteerd.

Zomer 1975, proefvaart van de “Lac II” op de Noordzee

Slot
Nadat de eigenaar was overleden werd het motorjacht verkocht. Een van de latere eigenaars was onder meer de Libische president Khadaffi. In 2008 onderging de vroegere ‘Lac II’ een uitgebreide refit en sinds die tijd is de scheepsnaam “Nobla”.

Schilderij van Pierre Rudelle dat de werf cadeau kreeg van de eigenaar na de overdracht van de ‘Lac II’ in 1975


Over de schrijver
One Comment
  1. Pingback: Duik in Hollandse jachtbouw | Bootjesgek.nl

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)