• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Luxe Motorvlet, 1952

25 nov 2019
Huib de Vries
0

Opdrachtgever
De heer J.L.P. van Hasselt was eigenaar van verschillende bedrijven. Onder andere van een bagger- en scheepvaartbedrijf én van scheepswerf ‘Vahali’ in het plaatsje Gendt aan de Waal. Al in 1936 was er contact tussen Van Hasselt en de scheepswerf van de gebroeders De Vries in Aalsmeer waar hij toen een kleine vlet liet bouwen. Later, in 1951, komt er opnieuw een order uit Gendt, deze keer gaat het om een ‘luxe motorvlet’ van teakhout. 

Kopie van de originele tekening

Luxe Motorvlet
Het ontwerp van deze vlet is van scheepswerf “De Vlijt”, de tekening heeft als datum 19 januari 1952. De afmetingen zijn: lengte over alles  7.50 m, breedte 3.30 m, diepgang 0.60 m.

De bouwwijze is teakhout op eikenhouten spanten met een ingebouwde motor. De prijs zal ƒ 6479 bedragen. De vlet werd voorzien van een zware kabelaring die door zeilmaker C. Hali voor ƒ 93,60 zal worden geleverd. Op de motorkast werden vier ruitjes aangebracht die door een koperen rooster tegen breuk worden beschermd.

Loenen aan de Vecht
Toen de vlet in 1952 werd opgeleverd, woonde eigenaar Van Hasselt al geruime tijd op een geriefelijke woonboot die lag afgemeerd in Loenen aan de Vecht. Het schip kon over de binnenwateren overal in Nederland een ligplaats vinden, onder andere in Loosdrecht.

De woonboot droeg de naam “Prince van Oranciën”  en werd elk jaar op de scheepswerf in Gendt grondig nagezien. Behalve de motorvlet lagen er meer jachtjes om de grote woonboot afgemeerd. Tijdens de vaartochten werd de vlet, zoals hier op de foto, rechtsachter de Prince van Oranciën meegesleept Na het overlijden van de eigenaar werd alles verkocht, ook de vlet.

Sirene en Brack
De nieuwe eigenaar kwam uit een familie van wolspinners en daarom werd de vlet vernoemd naar een bekend product van het wolbedrijf: “Sirene”.

Nog steeds verkeert de boot in een prachtige staat en hoewel inmiddels 67 jaar oud lijkt de tijd er geen vat op te hebben.
De “Sirene” kreeg in 1957 een zusterschip dat de naam “Brack” kreeg en voor Curaçao was bestemd. Ook deze vlet bestaat nog steeds, maar is helaas in verval geraakt. Zie het hoofdstukje daarover elders op deze website.

Slot
Ook de prachtige woonboot van de familie Van Hasselt bestaat nog steeds. De ‘Prince van Oranciën” ligt tegenwoordig in Stockholm waar het als hotelschip wordt gebruikt.

Over de schrijver

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)