• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Model van een Spaarnejol, 2013-2014

25 apr 2014
Huib de Vries
1

Zesentwintig

Ja, zoveel houten Spaarnejollen met een lengte van 4,85 meter werden er tussen 1940 en 1941 op scheepswerf “De Vlijt” gebouwd.  De romp was gemaakt van 10 mm mahonie, boven water en 10 mm teak of eiken onder de waterlijn. H.W. de Voogt had ze ontworpen, vooral voor de leden van de Haarlemsche Jacht Club.  De Spaarnejol is uitgebreid beschreven in een eerder hoofdstuk op deze website.

Scan 214

 Spaarnejol, H.W. de Voogt tekening nummer 1078, datum: november, december 1940

Men zag de knikspant jollen als een wat goedkoper alternatief voor de twaalfvoetsjollen. De oorlogsomstandigheden waren natuurlijk niet bevorderlijk voor de verdere ontwikkeling van de Spaarnejol. Na de oorlog kwamen er allerlei andere modellen op de markt, al of niet gemaakt van hout of glasfiber. Met andere woorden, twintig jaar later waren de Spaarnejollen van het water verdwenen. Wat overbleef zijn enkele foto’s, de bouwtekeningen en natuurlijk de prachtige tekening van J.W. Heyting uit 1941.

Spaarnejol - versie 2

J.W. Heyting, 1941, Spaarnejollen onder zeil.  Tekening op de omslag van de brochure

Auke Bender

Hij is een enthousiast watersporter en was onder andere voorzitter van de H.J.C. In 2013 kreeg hij het idee om een model van de Spaarnejol te bouwen volgens de originele tekeningen van De Voogt uit ons archief in Aalsmeer. Een prachtig plan! Voortaan zou er dan toch nog een échte, zij het dan in miniatuur, Spaarnejol te zien zijn.

Bouw

Na alle voorbereidingen begon de heer Bender in juli 2013 daadwerkelijk met de bouw en aan het einde van die maand waren de meeste spanten op de kielbalk geplaatst. Afbeelding 1

Afbeelding 2

Drie maanden later,eind oktober, was de huid van de romp klaar. In de maanden daarop werd het dek aangebracht en net voor de jaarwisseling 2013-2014 was bijna alles gereed.Spaarnejol 2

Nu volgden nog enkele maanden waarin de details werden gemaakt, en alles werd geschilderd en gelakt.

“Tewaterlating”

Je kunt in dit verband beter spreken van de ‘overdracht’ omdat er geen water aan te pas kwam. Dit gebeurde op woensdag 23 april 2014 in het kantoor van Koninklijke De Vries Scheepsbouw aan de Oosteinderweg in Aalsmeer. Auke Bender onthulde en overhandigde de Spaarnejol aan directielid Tom de Vries en diens neef Joost de Vries, beide kleinzoons van één van de toenmalige directeuren van scheepswerf “De Vlijt”. DSCN3874DSCN3876DSCN3872 - versie 2

Ruim 70 jaar na de bouw is er weer een Spaarnejol op de scheepswerf!

Over de schrijver
One Comment
  1. kuifje09 6 oktober 2015 at 20:56 Beantwoorden

    Heel mooi gemaakt, zo doe je dat dus.
    En, een mooi voorbeeld voor hen die dit ook eens willen proberen.
    Een hele mooie hobbie heb je dan te pakken.

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)