• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Patrouilleboten voor Suriname 1977 – 1978

02 jan 2011
Huib de Vries
3

Speciaal Vaartuigen

Sinds de oprichting van scheepswerf ‘De Vlijt’ in 1923 lag het zwaartepunt op het bouwen van zeil- en motorjachten. Toch bouwden de gebroeders H. en J. de Vries regelmatig andere schepen die zij de naam ‘speciaal vaartuigen’ gaven. Veel van dit soort vaartuigen zijn op deze website terug te vinden, bijvoorbeeld een brandweerboot, directievaartuigen, douaneschepen, patrouilleschepen, barkassen en politieboten. Omstreeks 1977 werden drie grote patrouilleschepen voor de Surinaamse regering gebouwd. Omdat vanaf die jaren steeds meer vraag naar zeewaardige motorjachten kwam, zijn hierna geen speciaal vaartuigen meer op de werf in Aalsmeer gebouwd.

Bouw
De drie schepen werden gemaakt van hoogwaardig staal en hadden een aluminium opbouw en schoorsteen. De lengte was 32 m, de breedte 6.50 m en de diepgang 1.70 meter. Elk schip had twee Paxman 12YHCM diesels van 1020 pk aan boord, de kruissnelheid bedroeg ongeveer 20 knopen. Er was plaats voor bewapening, deze werd in Suriname aangebracht. Aan boord was plaats voor 3 officieren, 4 onderofficieren en 12 matrozen. Het ontwerp was van De Voogt uit Haarlem en Ingenieursbureau De Roos uit Den Haag. De bouwnummers waren 614, 615 en 617, de namen van de schepen waren S 401, S 402 en S 403. Ze waren vooral bedoeld voor politie, marine en douane taken in open zee en in de Surinaamse kustwateren.


Bouw van de S 401, april 1976


Tewaterlating, 31 oktober 1976

Paramaribo
Met de S 401 werd in november 1976 proefgevaren bij Den Helder en bij IJmuiden.

Hierna werd het schip door de KNSM naar Suriname overgebracht. Tussen 11 en 27 februari 1977 werd de S 401 in Suriname in bedrijf gesteld en daarna officieel overgedragen aan de Surinaamse regering. Henk (Johzn) de Vries en Johan (Jzn) de Vries waren daarbij met hun vrouwen aanwezig. President Ferrier en zijn vrouw organiseerden ter gelegenheid daarvan voor het gezelschap een officiële ontvangst op het paleis in Paramaribo. Het tweede schip, de S 402 werd in mei 1977 overgedragen en nummer drie, de S 403, volgde in het voorjaar van 1978.


Proefvaart van de S 401 bij Den Helder, november 1976

De drie vaartuigen bestaan nog steeds, maar zijn al sinds jaren buiten dienst gesteld. Twee zijn er opgelegd en de vroegere S 401, later P  401 genaamd, werd tot motorjacht omgebouwd. Alle schepen lagen tot voor kort in de Surinamerivier bij Paramaribo.

Over de schrijver
3 Comments
  1. bram risseeuw 23 maart 2011 at 22:37 Beantwoorden

    Erg interessant al deze foto’s en gegevens van de schepen gebouwd bij deze werf.
    Wat de P 401 betreft, deze ligt nog steeds aan de “marine” steiger zuid van Paramaribo, althans volgens een foto op 10 Maart 2011 genomen en te zien op Shipspotting. Degene die jacht is geworden ligt bij de brug over de Suriname rivier. Moet dus de vroeger S 402 of S 403 zijn geweest. Waar zou de derde nu zijn?
    Hoop dat er ook nog wat komt op deze site over de andere kleine vaartuigen gebouwd door de werf voor het korps “pontonniers” (zie pontonniersboten 1947).

    Met vriendelijke groet,
    Bram Risseeuw

    • Huib de Vries 1 april 2011 at 08:21 Beantwoorden

      Bedankt voor de reactie. Misschien komt er nog wat over de pontonniersbootjes.
      M.vr. groet,
      Huib de Vries

  2. Rob Smit 7 oktober 2013 at 21:11 Beantwoorden

    Ik ben bij vervoer van 2 boten op de ms Breda van de KNSM geweest in 1977. De data kloppen niet. Beiden te water gelaten op een zaterdag in Paramaribo waarbij een gangway van de Breda per ongeluk in het water zakte met hoogwaardigheidsbekleders. Zijn dat deze boten? Hadden geen bewapening gemonteerd.
    We hebben nog en tussenstop op St Maarten gemaakt voor “onderhoud” aan beide boten waarbei “personeel” van de werf kwam ingevlogen.
    Zijn dit zelfde boten?

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)