Patrouilleboten voor Suriname 1977 – 1978
Speciaal Vaartuigen Sinds de oprichting van scheepswerf ‘De Vlijt’ in 1923 lag het zwaartepunt op het bouwen van zeil- en motorjachten. Toch bouwden de gebroeders H. en J. de Vries regelmatig andere schepen die zij de naam ‘speciaal vaartuigen’ gaven. Veel van dit soort vaartuigen zijn op deze website terug te vinden, bijvoorbeeld een brandweerboot, directievaartuigen, douaneschepen, patrouilleschepen, barkassen en politieboten. Omstreeks 1977 werden drie grote patrouilleschepen voor de Surinaamse regering gebouwd. Omdat vanaf die jaren steeds meer vraag naar zeewaardige motorjachten kwam, zijn hierna geen speciaal vaartuigen meer op de werf in Aalsmeer gebouwd. Bouw De drie schepen werden gemaakt van hoogwaardig staal en hadden een aluminium opbouw en schoorsteen. De lengte was 32 m, de breedte 6.50 m en de diepgang 1.70 meter. Elk schip had twee Paxman 12YHCM diesels van 1020 pk aan boord, de kruissnelheid bedroeg ongeveer 20 knopen. Er was plaats voor bewapening, deze werd in Suriname aangebracht. Aan boord was plaats voor 3 officieren, 4 onderofficieren en 12 matrozen. Het ontwerp was van De Voogt uit Haarlem en Ingenieursbureau De Roos uit Den Haag. De bouwnummers waren 614, 615 en 617, de namen van de schepen waren S 401, S 402 en S 403. Ze waren vooral bedoeld voor politie, marine en douane taken in open zee en in de Surinaamse kustwateren. Bouw van de S 401, april 1976 Tewaterlating, 31 oktober 1976 Paramaribo Met de S 401 werd in november 1976 proefgevaren bij Den Helder en bij IJmuiden. Hierna werd het schip door de KNSM naar Suriname overgebracht. Tussen 11 en 27 februari 1977 werd de S 401 in Suriname in bedrijf gesteld en daarna officieel overgedragen aan de Surinaamse regering. Henk (Johzn) de Vries en Johan (Jzn) de Vries waren daarbij met hun vrouwen aanwezig. President Ferrier en zijn vrouw organiseerden ter gelegenheid daarvan voor het gezelschap een officiële ontvangst op het paleis in Paramaribo. Het tweede schip, de S 402 werd in mei 1977 overgedragen en nummer drie, de S 403, volgde in het voorjaar van 1978. Proefvaart van de S 401 bij Den Helder, november 1976 De drie vaartuigen bestaan nog steeds, maar zijn al sinds jaren buiten dienst gesteld. Twee zijn er opgelegd en de vroegere S 401, later P 401 genaamd, werd tot motorjacht omgebouwd. Alle schepen lagen tot voor kort in de Surinamerivier bij Paramaribo.
Kopieer en plak deze URL in je WordPress site om in te sluiten
Kopieer en plak deze code in je site om in te sluiten