• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Pro Justitia, 1937

19 apr 2014
Huib de Vries
0

Crisisjaar 1937

Scan 205 - versie 2
Tijdens de crisis in de jaren ’30 van de vorige eeuw, was de werkeloosheid  zeer hoog, daarom was overwerk vaak niet toegestaan. Er werd streng toegezien op de juiste arbeidstijden. Maar vanwege de lage inschrijfprijzen moest er vaak in de avonden en op de zaterdagmiddagen worden overgewerkt om toch nog een beetje winst te maken. Vele malen kwamen agenten op de werf  om te controleren of er niet ‘illegaal’ werd gewerkt.

Scan 213

Detail lijnenplan van de “Noordewind”, in rood de loden kiel van 2600 kg

 

Zaterdagmiddag

Op een zaterdagmiddag in november 1937 was het weer raak. Het was kwart over vier, het begon donker te worden, maar op “De Vlijt” was veel licht te zien. Geen wonder want men was bezig om broodjes lood te smelten in een grote veevoerketel.  De mal van de kiel voor een zeiljacht stond klaar en zodra het lood vloeibaar was, werd het in de mal gegoten. Het was zwaar werk, maar ook vakwerk. Dat blijkt wel uit de namen van de scheepstimmerlui die daar die zaterdagmiddag aan het werk waren. Jan Berkelaar, Joost Verhoef, Klaas Moenis en Jaap van der Geest, ervaren scheepsbouwers die allemaal in de omgeving woonden. Ze werden op ‘heterdaad betrapt’ door de veldwachter, die ter plekke een proces verbaal opstelde.

1931 Personeel De Vlijt, zomer 1931

De scheepsbouwers van ‘De Vlijt” in de jaren ’30. Links op de voorgrond Klaas Moenis, rechtsvoor staand H.S. Henk de Vries

 

Tekst Dagvaarding

 

Hendrik Sijbrand de Vries, scheepsbouwer, wordt gedagvaard om op Maandag 20 december 1937 te verschijnen voor het Kantongerecht te Haarlem,
teneinde terecht te staan ter zake dat hij als hoofd en bestuurder van een onderneming tot het vervaardigen en herstellen van schepen,
geen of althans geen behoorlijke maatregelen heeft genomen  om te voorkomen dat op Zaterdag 6 November 1937 des namiddags omstreeks 4 ¼ uur vier arbeiders in de onderneming arbeid verrichtten: 1. M.J.  Berkelaar, 2. J. Verhoef, 3. K.  Moenis, 4. J.A. van der Geest,
bestaande uit het smelten van lood, dat aan de kiel van een vaartuig moest worden aangebracht.

Scan 205 - versie 3

… het smelten van lood dat aan de kiel van een vaartuig moest worden aangebracht…

Vijfentwintig jachten

Uit het oude bestekkenboek is te concluderen dat de mannen bezig waren de kiel te gieten van bouwnummer 364, een teakhouten zeilkruiser van 9.50 meter. Het was ontworpen door H.W. de Voogt. Onder de eikenhouten kiel van het zeiljacht werd op zaterdagmiddag 6 november een loden kiel van 2600 kg  gemaakt. Eind september 1937 was men op De Vlijt met de bouw begonnen en in april 1938 volgde de aflevering van het jacht dat “Noordewind” (zonder tussen-n) werd gedoopt. Het was natuurlijk niet het enige schip dat in die periode werd gebouwd, ook het zeezeiljacht “Corabia II” stond op stapel.  In totaal werden er in 1937 op de scheepswerf  in Aalsmeer vijfentwintig jachten, groot en klein, afgeleverd. In de wintermaanden kwam daar bovendien de winterberging en het onderhoudswerk nog bij. Werk genoeg dus!

 

Winst of verlies…

Het werd hierboven al vermeld: er moest hard gewerkt worden om een kleine winst te kunnen halen zodat de werf kon voortbestaan. Maar, ondanks het harde werken lukte dat zelfs niet altijd. Toen de “Noordewind”  werd afgeleverd bleek  dat de kostprijs ƒ 6577, 45 was. Dat was te duur, na acht maanden hard werken bleek dat er een verlies was van ƒ 530,50…

1938 Noordenwind (2) kopieDe “Noordewind” onder zeil, zomer 1938

Slot

Hoe de uitspraak van de kantonrechter op  20 december 1937 luidde, is niet meer bekend. De boete werd waarschijnlijk gewoon betaald en de mensen op “De Vlijt” werkten verder. De “Noordewind” werd later door de eigenaar verkocht en kreeg de naam “Rasmus”. Tegenwoordig wordt er nog regelmatig mee op het IJsselmeer gezeild.

1938 Noordenwind 364 in 2004 nu Rasmus

“Rasmus” ex-“Noordewind”, Ketelhaven, 2003

Zie ook op deze website het hoofdstuk “De tweede Noordewind, 1938”

Over de schrijver

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)