• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

“Sirocco” 1958

13 apr 2010
Huib de Vries
1

Hout!
Dit prachtige houten motorjacht was het laatste grote, houten schip dat door de gebroeders De Vries op hun werf in Aalsmeer werd gemaakt. Het vertrek van bouwnummer 544, de “Sirocco” in juli 1958 betekende dan ook het einde van de traditionele houtbouw op “De Vlijt”. Het ontwerp was van de hand van H.W. de Voogt, maar Ernst Vossnack van het ontwerpbureau van de Rotterdamsche Lloyd, had een belangrijke invloed hierop. De opdrachtgever was de Rotterdamse reder B.E. Ruys van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. 

Tewaterlating, juni 1958 v.l.n.r. E. Vossnack, Joh. de Vries, Henk de Vries, de doopster, B.E. Ruys

Gegevens
De ‘Sirocco’ was een composiet gebouwd, dubbelschroef houten motorjacht met de volgende afmetingen: lengte over alles 25.43 meter, breedte 5.14 m, en een diepgang van 1.80 m. De motoren waren twee Glennifer dieselmotoren, elk van 120 pk. Het is wel interessant om hier de bouwmaterialen te noemen van het jacht: kielhout Peroba Da Campos, dikte 200 mm, binnenkiel eiken, dikte 60 mm, dokkiel* eiken, dikte 30 mm  (dokkiel: een dunne laag hout ter bescherming aangebracht onder de eigenlijke kiel), steven eiken, dikte 200 mm, buitenhuid van moulmain teak, dikte 22 mm, binnenhuid mahonie, dikte 13 mm. Tussen de buiten- en binnenhuid werd katoen aangebracht en de romp werd onder de waterlijn gekoperd.
De spanten en dekbalken waren van gegalvaniseerd staal, de langsspanten eiken 60-40. Dekken van teak, dikte 40 mm en de opbouw ook van teak, dikte 30 mm. 

Het zwaar gekoperde onderwaterschip is duidelijk zichtbaar

Bouwgeschiedenis
Hoe de bouw in werkelijkheid verliep, blijkt uit het volgende overzichtje:
• 6 juni             1957 begonnen met spantenbuigen
• 15 augustus   1957 kiel gelegd
• 5 oktober       1957 kiel gericht en eerste spanten gezet
• 11 december  1957 begonnen met het aanbrengen van de mahonie          binnenhuid
• 16 januari       1958 binnenhuid dicht, begonnen met de teakhouten        buitenhuid
• 3 april            1958 buitenhuid klaar
• 10 april          1958 motoren geplaatst
• 28 juni           1958 gedoopt als “Sirocco” en te water gelaten
• 15 juli            1958 proefvaart op de Westeinderplas
• 19 juli            1958 vertrek van de werf.  

Proefvaart op de Westeinderplas, op het voorschip tweede van rechts timmerman Klaas Moenis, helemaal rechts de elektricien Jo van Rijn


“Sirocco II”
In 1966 werd op “De Vlijt” voor B.E. Ruys een nieuw, ditmaal stalen, motorjacht gebouwd met een lengte van 25.80 meter. Het bouwnummer was 591 en het ontwerp van W. de Vries Lentsch. De naam van dit jacht werd “Sirocco II”.

“Atalanta”
De “Sirocco” werd  door B.E. Ruys omstreeks 1965 verkocht aan de heer Van Eesteren. Deze verkocht het houten motorschip vrij kort hierna aan Mahmoud S. Rabbani. Hij liet het schip bij De Vries een uitgebreide onderhoudsbeurt ondergaan. De naam “Sirocco” was toen al vervangen door “Atalanta”. Het motorjacht heeft in de jaren 2006 – 2007 een uitgebreide refit ondergaan waarbij geprobeerd is het authentieke karakter te bewaren. Dit is volledig gelukt en het prachtige schip vaart nog steeds in het Middellandse Zee gebied.

Atalanta, ex-Sirocco in 2006

Over de schrijver
One Comment
  1. Pieter de Vries Lentsch 24 februari 2013 at 19:06 Beantwoorden

    Dit schitterend gelijnde jacht is thans te koop, zie: http://www.berthon.co.uk/yacht-sales-and-brokerage/boat-details.php?BoatID=905494. Maar je moet er wel flink voor in de buidel tasten…

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)