• Home
  • Over deze website
  • Scheepsbouwfamilie De Vries

Grundeljacht 1939

23 sep 2013
Huib de Vries
1

Stamboek

In het Stamboek van Ronde en Platbodemjachten komt vier maal een Grundel voor die gebouwd werd op de scheepswerf van C.J.W. (Han) de Vries in Aalsmeer.

Maart 1918 in de Watersport
Artikel met tekening van een zeilgrundel van C.J.W. de Vries, ‘De Watersport’, 1918

Alle vier hebben een eigen plaquettenummer:
Nummer 91 ‘Waterman’, gebouwd in 1937, lengte 5 meter.
Nummer 358 ‘Roerdomp’, zie verder in dit hoofdstuk.
Nummer 437 ‘Pieter Olivier’, zie het hoofdstuk over deze grundel op deze website.
Tenslotte nummer 9038 ‘Holland’, gebouwd van eikenhout in 1925, lengte over alles 7.50 meter.

Geschiedenis van de “Jopie”
Deze grundel is waarschijnlijk nog de enige die gebouwd werd op de werf van C.J.W. de Vries die in zo’n goede staat verkeert. Volgens het Stamboek werd de eikenhouten boot in 1939 in Aalsmeer gebouwd met de naam ‘De Jonge Dolfijn’. De afmetingen zijn: lengte over de stevens 7 meter, breedte 2.70 meter, diepgang 0.60 meter, de masthoogte boven water is 7.20 meter. Han de Vries was in 1939 71 jaar oud, het meeste werk werd in die tijd gedaan door zijn zoon Jan de Vries.

Franka werf CJW
Op de voorgrond, derde van links, Jan de Vries op de werf van C.J.W. de Vries, geheel rechts bij de praam

Later kreeg de grundel andere eigenaars die het schip ook andere namen gaven zoals ”t Kruytschip’, ‘Lucia’, ‘Roerdomp’ en tegenwoordig ‘Jopie’. In 1960 was de eigenaar een zekere heer De Boer zo blijkt uit een foto van G.L.W. Oppenheim uit dat jaar in de Waterkampioen. Volgens het bijschrift werden er herstelwerkzaamheden aan de betimmering verricht. Op deze foto zijn de houtnerven in de betimmering duidelijk te zien, in 2013 zagen we dezelfde nerven in de kajuit van de ‘Jopie’.

Grundel Roerdomp 1960 Oppenheim

DSCN3074

De linkerfoto is van G.L.W. Oppenheim, uit 1960. Op het origineel is duidelijk de overeenkomst zichtbaar met de houtnerven van de kajuitwand van de “Roerdomp”  in 2013!

DSCN3063
De “Roerdomp”  in de jachthaven van Kampen, zomer 2013

 In 2003 kocht Johan Vahl uit Kampen de grundel ergens in Duitsland en bracht het schip naar Kampen. Aan boord waren de naamborden met daarop ‘Roerdomp’ nog aanwezig. Hij gaf haar de tegenwoordige naam “Jopie” en begon aan een restauratieklus die jaren heeft geduurd. De zeilgrundel ziet er nu weer uit om door een ringetje te halen en is regelmatig te zien op de IJssel bij Kampen.

Foto’s

DSCN3073DSCN3083DSCN3087DSCN3086

Johan Vahl is terecht trots op zijn grundel “Jopie”

Grundel Vahl2 2

 

Over de schrijver
One Comment
  1. Sabine Deelen 30 juli 2020 at 19:23 Beantwoorden

    Beste lezer, in de jaren 70 waren mijn ouders in bezit van een grundel, genaamd Roerdomp. Is het mogelijk dat het om dit schip gaat? Hij ziet er overigens prachtig uit.

Reageer Reactie annuleren

*
*

Zoek

Welkom!

Scheepswerf De Vlijt was de naam van wat tegenwoordig Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer is. Huib de Vries, nazaat van de grondleggers van deze scheepswerf, beschrijft op deze website de geschiedenis van zeil- en motorschepen, die werden gebouwd tussen 1906 en 1985. Lees meer

Reacties:

  • Jacqueline van Beek op Waterlelie & Zonnebloem, 1948-1965
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • siep visser op Drie Politieboten 1955 – 1957
  • W.Rinus.Bouwman op Zwerver, Fastnet Race 1961

Laatste artikelen:

"Ticia II" 1977

'Synthesis' en Bert Haanstra, 1982       

“Greet”, IJselmeerkruiser 1933

Vogeljachtje, 1940

Twaalfvoetsjol “Top”, 1945

Stuur een bericht

  1. Uw naam *
    * Vul uw naam in
  2. E-mail *
    * Vul een geldig e-mailadres in
  3. Bericht *
    * Vul een bericht in

Categorieen

  • Aalsmeerse vaartuigen (21)
  • Bijzondere verhalen (99)
  • Featured (1)
  • Foto's (1)
  • Grundels (9)
  • Historie familie De Vries (22)
  • Motorjachten (77)
  • pramen (5)
  • punters (3)
  • Sloepen (3)
  • Sloepen en vletten (5)
  • Speciaal vaartuigen (34)
  • Uncategorized (9)
  • Zeiljachten (136)