Bannenberg
De vormgever Jon Bannenberg ontwierp zowel de scheepsromp, de opbouw als het interieur van de Azteca die in 1983 werd opgeleverd.
New York, september 1986, aan boord van “The Highlander”. Van Links naar rechts Johan de Vries Jzn., Bieb de Vries HSzn. en Jon Bannenberg
Het ontwerpbureau van Frits de Voogt was verantwoordelijk voor de technische constructie. Op de scheepswerf van De Vries was dit de eerste keer dat zoiets gebeurde. Het compleet van aluminium gebouwde motorjacht had een lengte van 44.80 meter, was 8.40 m breed en de topsnelheid was ongeveer 22 knopen. Die snelheid werd geleverd door twee enorme MTU motoren die elk 2950 pk leverden.
Bouw
De “Azteca”, bouwnummer 626, werd in oktober 1981 op stapel gezet. Tegelijkertijd werd bij Van Lent met de bouw van het zusterschip “Paraiso” begonnen. De Mexicaanse media magnaat, Emilio Azcarraga wilde oorspronkelijk dat de twee Feadshipwerven tien van dit soort jachten voor hem zouden bouwen, maar het bleef bij deze twee.
In mei 1982 was de aluminium romp met opbouw klaar en de tewaterlating volgde in het begin van 1983
Doop
In het vroege voorjaar van 1983 werd de Azteca te water gelaten.
De doop verliep anders dan gewoonlijk. Na de toespraken op het podium bij de boeg werd niet de traditionele champagnefles tegen het schip geworpen, maar verplaatste het gezelschap zich naar het midden van het onderwaterschip. Daar sloeg mevrouw Azcarraga met een ferme klap een kruik Tequila stuk tegen de romp. Direct daarna werden de verschillende aanwezigen besproeid door een regen van deze typisch Mexicaanse drank.
Direct na de doop waarbij de tequila rondspatte. V.l.n.r eigenaar Azcarraga, Johan de Vries Jz., mevr. Azcarraga en Henk de Vries Johzn.
Trendsetters
De Azteca en haar zuster Paraiso werden maatgevend voor de nieuwe manier waarop voortaan de luxe motorjachten vorm kregen. In de opbouw van de Azteca werd zoveel glas verwerkt dat de Aalsmeerse kwekers zich afvroegen of De Vries nu ook al kassen ging bouwen… Opvallend was onder andere de observatietoren die achter op de opbouw werd geplaatst. In het interieur vielen de vele moderne communicatiemiddelen op en ook de bekleding van de plafonds en de meubelen was voor die tijd ongekend modern.
Azteca tijdens de proefvaart, 1983. Foto Cees van der Meulen
Zelfs op de brug is de hand van ontwerper Jon Bannenberg duidelijk zichtbaar, zie bijvoorbeeld de kleurstelling en de bekleding van het plafond
happy new year to Truus and You!
with best regards from Switzerland,
Jean-Marc