The CORONET (HEAD SEAL), 1954
Bouw
Het was 24 april 1952 toen op de spantenvloer van scheepswerf “Gebr. De Vries’” in Aalsmeer de afschrijvers Henk Eemstra en Cor Kolle met de voorbereidingen op de bouw begonnen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat dit bijna 18 meter lange Feadship motorjacht met bouwnummer 515 in januari 1953 in New York tentoongesteld zou worden. Vanwege de lengte bleek het schip echter niet in de tentoonstellingshal te passen en werd de bouw tijdelijk stilgelegd. Op 22 mei van hetzelfde jaar 1952 werd daarom begonnen met de bouw voor Feadship van een iets kleiner stalen motorjacht. Dit kreeg bouwnummer 517 en de naam “Capri”. Het had een lengte van 16.78 meter. Dit motorjacht won in januari 1953 op de Motor Boat Show van New York de titel “Queen of the Show”.
‘Capri’
Half afgemaakt
Het was een prachtig succes voor de jonge Feadship-organisatie, maar op scheepswerf De Vries lag natuurlijk het half afgebouwde casco nog te wachten op een andere bestemming. In ‘feet’ waren de afmetingen van dit schip 59’ x 15’ x 4’3”, het Feadship nummer was F 22 en het was ontworpen door H.W. de Voogt met tekeningnummer 1412. Voor de voortstuwing zorgden twee 6-71 GM diesels van elk 195 pk. Duidelijk is dat Feadship en De Vries dit schip nu zo snel mogelijk wilden verkopen, het lag in de zomer van 1953 al bijna anderhalf jaar op de werf.
Wie bouwt de nieuwe Showboat?
In die zomer van 1953 beraadslaagden de leden van Feadship er over wélk schip naar de volgende Boatshow in New York, in januari 1954, gestuurd moest worden. Geen van de deelnemende werven had eigenlijk tijd, of een schip dat geschikt was om tentoongesteld te worden.
Men keek naar de twee broers Henk en Joh. de Vries: is die 59 voeter die in Aalsmeer nog steeds op jullie werf ligt, niet de oplossing van dit probleem? Maar ook de gebroeders De Vries zagen het aanvankelijk niet zo zitten. Ongetwijfeld heeft de vrees meegespeeld dat men er niet in zou slagen om twee maal achter elkaar letterlijk ‘ de show te stelen’…
Maar er was geen alternatief en dus werd besloten om het jacht voor de tentoonstelling van 1954 klaar te maken. De naam van dit stalen motorschip zou “The Coronet” worden.
‘The Coronet’, Aalsmeer, december 1953
Direct na Nieuwjaarsdag 1954 werd het jacht naar Rotterdam gevaren en op 4 januari vertrok het aan boord van ms. “Westerdam” van de Holland Amerika Lijn naar New York.
ms ‘Westerdam’, H.A.L.
Suze Santilhano, secretaresse van H. W. De Voogt, maakte de reis naar Amerika aan boord van de ‘Westerdam’ mee. De Voogt en A. Vis reisden per vliegtuig naar New York waar van 15 tot 24 januari de National Motor Boat Show werd gehouden in het gebouw van Kingsbridge Armory in het stadsdeel The Bronx.
Januari 1954, ontscheping van ‘The Coronet ‘, aan boord van de ‘Westerdam’ staan
links Walton D. Lynch, rechts Charles M. Donnelly
Aankomst New York
Toen de ‘Westerdam’ afmeerde in een ijzig koud New York werd ze opgewacht door Charles M. Donnelly, de president van Feadship in Amerika en een zeer geïnteresseerde klant die Walton D. Lynch heette. Het was “Love at first sight”, zoals later in een dagblad stond en hij kocht het jacht ter plekke. In de pers werd uiteraard ook de prijs genoemd: 90.000 dollars. Na de show kreeg het jacht de naam: “Head Seal”.
Foto’s van Harold Stein
Wat net zoveel aandacht trok was de barre tocht die na het ontschepen van ‘The Coronet’ volgde. De Amerikaanse fotograaf Harold Stein maakte er een reportage van die 65 jaar later compleet werd teruggevonden in het archief van Nautisch Centrum Nicolaas Witsen in Alkmaar! De Mack-truck met als lading “The Coronet” ploegde zich met grote moeite door de besneeuwde straten van de Bronx. Het leverde Feadship een hoop gratis publiciteit op.
Opnieuw een Queen!
En dan gebeurt er iets op de tentoonstelling van januari 1954 wat niemand van Feadship en van De Vries ooit had verwacht!
Bouwnummer 515, “The Coronet” behaalde, net als het jaar daarvoor de “Capri”, de hoogste eer van de tentoonstelling. Het jacht werd uitgeroepen tot “Queen of the 1954 Motor Boatshow”. “The Coronet” bleek een groot succes : “Sold in the slings at arrival in New York”, en “Top hit of the 1954 Show!”, zo schreven de kranten.
In 1954 werd voor de tFebruari 1954, advertentie in ‘Motorboating’