Nieuw Type
Rio Grande, gouache van Thijs Postma, 1965
Omstreeks 1964 onderzocht de scheepswerf de mogelijkheid om wat kleinere motorjachten in serie te bouwen. Er zouden drie modellen komen: Rio Branco van 12.50 meter, Rio Bravo van 14.60 meter en Rio Grande met een lengte van 16.80 meter. Alleen dit laatste type werd gebouwd. Het ontwerp was van Johan de Vries Janzn en de afmetingen waren: lang 16.80 m breed 4.50 m en diepgang 1.40 meter. De stalen romp was geheel gelast en dat was voor het eerst dat zoiets bij De Vries gebeurde, hierna werd nooit meer een geklonken romp gebouwd. De dekken waren van Birma teak evenals de opbouw.
In het schip kwamen twee DAF Diesels DS 575M III die elk 120 pk leverden bij 2300 omw/minuut. Begin maart 1966 werd de Rio Grande tewater gelaten.
Proefvaart van de Rio Grande op de Westeinder, maart 1966
Hiswa 1966 en 1967
‘Tot de standaarduitrusting behoort zelfs een zwemtrap…’, stond in maart 1966 in de krant die Rio Grande beschreef als de duurste aanbieding op de Hiswa. De werf trok in heel Europa veel publiciteit met dit jacht, maar ondanks dat werd het niet verkocht. Daarom stond de Rio Grande in maart 1967 opnieuw op de Hiswa tentoonstelling in Amsterdam. De grijze band langs de romp was overgeschilderd in donkerblauw, verder was het schip gelijk gebleven. Tijdens of kort na deze tentoonstelling werd de Rio Grande verkocht aan een Duitse eigenaar, het motorjacht heette vanaf dat ogenblik “Katja”. In 2011 ondergaat de “Katja”een ingrijpende verjongingskuur op een werf in Friesland.
Voor De Vries Scheepsbouw betekende de Hiswa van 1967 het einde van een traditie die in 1933 was begonnen. Gedurende die periode waren er meer dan 25 op de scheepswerf gebouwde zeil- en motorjachten tentoongesteld geweest.
“Katja”, ex-Rio Grande, op de Westeinderplas, zomer 1967