8 Maart 1939
Merkwaardige notities duiken soms op in de oude werfboeken in Aalsmeer. Zoals deze aantekening van 8 maart 1939: Versleping watervliegtuig ƒ 10. Het jaartal doet vermoeden dat dit iets met oorlogsdreiging had te maken, maar dat blijkt hier helemaal niet van toepassing. Nee, het getuigt eerder van een groot optimisme voor wat betreft de toekomst van de ‘watersport’ op de Westeinderplas.
Nieuwe Watersport
Enkele gefortuneerde Amsterdammers hadden in 1937 in Amerika een watervliegtuigje gekocht, de PH-ARI. Het was een tweepersoons Taylor Cub met een motortje van 40 PK . Aan de wielen konden drijvers worden bevestigd zodat ook op het water kon worden geland. En daar was het nu juist om te doen, men wilde een nieuwe vorm van watersport promoten. De Westeinderplas bij Aalsmeer was immers groot genoeg om behalve aan zeil- en motorjachten ook aan watervliegtuigjes ruimte te bieden?
Kersken
Bij Kudelstaart was in 1938 een nieuwe jachthaven gebouwd waarvan de bekende zeilmaker en jachtontwerper H. (Hein) Kersken de leiding kreeg. Hij voelde wel wat voor het idee om op zijn haven ook ruimte voor watervliegtuigen te geven. Er was zelfs al een vliegtuigloods in aanbouw met steun van de Nederlandse Luchtvaartschool.
De enthousiaste piloten hadden wel met veel tegenslagen te maken, zo was er een ongeluk bij Schellingwoude waarbij het vliegtuig totaal onder water verdween. Het kostte bijna een jaar voordat in het voorjaar van 1939 de PH-ARI weer kon vliegen.
Op de Westeinder
Vanaf januari 1939 werden er proefvluchten op de Westeinderplas bij de haven van Kersken gemaakt. De tegenslagen bleven aanhouden en regelmatig moest het vliegtuigje worden versleept. Zo ook in maart 1939 waarbij de werkboot van scheepswerf “De Vlijt” werd ingeschakeld.
Maar… eindelijk, op 15 augustus 1939 was het zover! Dagblad De Telegraaf was er bij omdat een verslaggever die dag gelijk zijn eerste vliegles zou krijgen. Alles verliep boven verwachting : de Westeinderplas zou kunnen uitgroeien tot een groots centrum voor watervliegtuigen!
Slot
Maar, kort na deze gebeurtenissen op de Westeinderplas begon in september 1939 de Tweede Wereldoorlog en had niemand meer belangstelling voor deze vorm van ‘Nieuwe Watersport’. In mei 1940 lag de PH-ARI in de vliegtuigloods bij Kersken waar het al snel door de Duitse bezetters werd gevorderd en korte tijd later gesloopt.
Onder: Zomer 1939, de PH-ARI in de landing boven Jachthaven Kersken