Bouw
In de werkweek van zaterdag 14 tot en met vrijdag 20 november 1942 werd in Aalsmeer op scheepswerf “De Vlijt” van de gebroeders De Vries begonnen met de bouw van twee Draak zeiljachten onder bouwnummer 428.
Met het ‘opstellen’, dat is het opzetten van de spanten of de mallen op de kielbalk, werd begonnen op donderdag 5 december. Dit werk was klaar op zaterdag 14 december 1942. De draak die voor B.J. Boerma was bestemd, was omstreeks juni 1943 gereed, want in die maand werd door zeilmaker C. Hali het zeiljacht getuigd. Hali had zijn werkplaats op het werfterrein van “De Vlijt”. Voor het materiaal inclusief het tuigloon rekende hij ƒ 373,35
In het werfarchief zijn nog enkele andere posten van deze draak terug te vinden, bijvoorbeeld dat voor hout, ander materiaal en verf ƒ 2881 werd berekend. De kostprijs, zonder zeilen, was ongeveer ƒ 3254. De verkoopprijs werd vastgesteld op ƒ 4750, de opdrachtgever betaalde dit als volgt: een voorschot van ƒ 1000 op 25 maart 1943 en later in april en mei de rest, namelijk ƒ 3750. Tot slot, op 5 juni 1943 volgde nog ƒ 30 voor meetloon aan het watersportverbond. De draak moet toen het nummer H 107 hebben gekregen, zo is het ook in het Drakenregister genoteerd.
Vervolg
Daarna is de geschiedenis van deze draak tamelijk vaag. Door de oorlog gedwongen stichtte de Nederlandse Zeil- en Roeivereniging (zonder het predicaat Koninklijke!) voor de zeilers een soort wedstrijdcentrum bij de Westeinderplassen in Aalsmeer. Dit terrein werd aangeduid als ‘Bloemeneiland’. Bij de zeilwedstrijden die hier in het begin van augustus 1943 nog mochten worden gehouden deed volgens een krantenbericht B.J. Boerma mee met de draak “L.C.H. Doorman”. Was dit de H 107?
Tandjong Priok
Pas in juli 1950 komen we draak H 107 weer tegen, maar dan in het voormalige Nederlands Indië. De voorpagina van “De Scheepsroeper” het clubblad van de toen nog Koninklijke Zeilvereniging Tandjong Priok toont een grote foto van de H 107. Het onderschrift vermeldt: Het draakzeiljacht “FRIEDA IV” dat op overtuigende wijze de lange afstandswedstrijd won. De draak zeilt bij Tandjong Priok in de baai van Batavia.
De stuurman-eigenaar is J. (Jan) H. Kok die al in het vroegere Nederlands Indië een bekende wedstrijdzeiler was, steeds met boten die de naam “Frieda” droegen.
Kok en de H 107 “Frieda IV” behalen tussen 1950 en 1956 zoveel overwinningen dat voor hen in het blad de ‘Java Bode’ als bijnaam “Altijd-Nummer Een” wordt gebruikt.
Draken naar Varkenseiland
Bijna elk jaar werd voor de drakenklasse een 24-uursrace met een lengte van 100 mijl georganiseerd. De wedstrijd begon in de haven van Tandjong Priok en de baan liep via het ongerepte en met bos bedekte eilandje Zuidwachter naar Pulau Babi, oftewel ‘Varkenseiland’. Gezien de vele riffen, kleine eilanden en zeestromen vereiste de race veel stuurmanskunst en navigatiekennis van de deelnemers. Verschillende keren won stuurman Jan Kok met zijn H 107 “Frieda IV” deze wedstrijd.
Slot
De zeilers in en rond Djakarta waren lid van de zeilvereniging “Tandjong Priok” die in het bezit was van een prachtig clubhuis, vlak aan zee gelegen. Uit een krantenbericht valt op te maken dat Jan Kok met zijn “Frieda IV” nog actief wedstrijd zeilde in oktober 1957! Maar, in datzelfde jaar 1957 komt aan dit alles een eind als de Nederlanders Indonesië moeten verlaten. In november werd de Jachtclub in Tandjong Priok definitief gesloten en maakte later plaats voor een havenuitbreiding. Onbekend is wat er met de draken en de andere zeiljachten gebeurde.
Met heel veel dank voor de foto’s en verder informatie aan de heer Wim ter Horst, wiens vader in de jaren vijftig lid was van de Jachtclub in Tandjong Priok.