Gegevens
De lengte van het dubbelschroef stalen motorjacht was bijna 27 meter, de breedte 6.10 m en de diepgang 2.30 meter. Het stuurhuis en de schoorsteen waren van aluminium, de dekken van teakhout. Het ontwerp van de “Tartar” zoals het schip zou heten, was van Ir. Frits de Voogt uit Haarlem.
De ‘Tartar’ in aanbouw, 20 oktober 1966
Er stonden twee 6 cilinder Caterpillar diesels in van elk 315 pk. Het was voor die tijd tamelijk nieuw dat de stalen romp een speciale “conserveringsbehandeling” kreeg. Na het zandstralen van de stalen huidplaten werd direct een laag zinkcompound en een laag Rubatar opgespoten. De speciaal geconstrueerde kiel diende tevens als koellichaam voor het koelwater van de motoren. Behalve de eigenaarshut telde het jacht nog drie dubbele gastenhutten
Bouwgeschiedenis
De opdrachtgever was John Graham, een bekende architect uit Seattle in Amerika. Zijn ontwerpkantoor was vooral gespecialiseerd in grote winkelcentra en wolkenkrabbers. Zijn bekendste ontwerp is waarschijnlijk de 184 meter hoge “Space Tower” in Seattle die in 1962 werd geopend. Graham was een ervaren zeezeiler en hij was van plan om met zijn nieuwe motorjacht reizen naar onder andere Hawaï en Alaska te maken.
Op 25 mei 1966 werd het contract gesloten en in augustus van dat jaar werd op de werf in Aalsmeer met de bouw begonnen.
De medewerkers van het architectenbureau van Graham, boden in december 1966 hun werkgever als Kerstcadeau dit in Nederland gebouwde model van de “Tartar” aan.
De bouw van het motorjacht verliep voorspoedig en op vrijdag 6 oktober 1967 doopte mevrouw Graham de “Tartar” waarna de tewaterlating volgde.
Geheel links John Graham, midden: mevr. Graham, tweede van rechts Joh. de Vries en geheel rechts Henk de Vries
Na de proefvaart bracht de “Tartar” de winter van 1967 – 1968 door op de Middellandse Zee. Daarna vertrok het jacht op eigen gelegenheid naar haar thuishaven Seattle.