Vrijdag de 13 september 1963
Dat was volgens een dagblad uit september 1963 de geluksdag voor het stalen motorjacht “Ocepa”, bouwnummer 581, omdat het op die dag naar haar bestemming in New York vertrok.
De Ocepa was ruim 32 meter lang, 3 meter breed en had een diepgang van 2 meter. Tussen 1961 en 1963 was het op de scheepswerf van De Vries gebouwd onder de keur van Lloyds Register of Shipping 100 Al. De twee motoren, elk 520 pk, waren Mercedes Benz diesels.
Het was opnieuw een prachtig gelijnd jacht van de ontwerptafels van De Voogt. Tamelijk uniek was de doop die in april 1963 door de secretaresse van De Voogt, mevrouw Suze Santilhano werd verricht. Bovenstaande foto van de Ocepa bij IJmuiden werd gemaakt door de bekende maritieme fotograaf Cees van der Meulen.
Proefvaart
De eerste proefvaart werd eind mei 1963 bij Den Helder gehouden. De bakboordmotor bleek niet goed te werken en moest in de fabriek in Duitsland gerepareerd worden. Op 17 augustus kwam deze motor weer terug aan boord in Aalsmeer en kort daarna werd opnieuw proefgevaren. Nu verliep alles naar wens en kon de “Ocepa” naar Amerika verscheept worden.
Peter Barlow
Kort nadat de Ocepa in New York arriveerde, maakte de toen zeer bekende maritieme fotograaf Peter Barlow een paar prachtige zwart-wit foto’s van motorjacht. Barlow stond bekend om de grote scherpte die zijn scheepsfoto’s kenmerkten. In het werfarchief bevinden zich een aantal foto’s die door hem omstreeks 1960 werden gemaakt van diverse bij De Vries gebouwde schepen.
De twee van de Ocepa op de East River in New York vind ik tot de mooiste behoren.
Namen
Kort na aankomst in de Verenigde Staten werd de Ocepa door K.G. MacCart uit Stamford, Con. gekocht. De scheepsnaam werd veranderd in: “Heather II”. MacCart schreef in november 1963 een enthousiaste brief naar Frits de Voogt, de nieuwe eigenaar was vol lof over zijn motorjacht, In de jaren daarna verwisselde de ex-“Ocepa” nogal eens van eigenaar.
Na “Heather II” zijn de namen “Lazy Girl” en daarna “Avanté” bekend.
Galapagos
In 2010 blijkt het 47 jaar oude jacht nog steeds in de vaart. De naam is opnieuw veranderd, deze keer in “Coral II”. Het schip is eigendom van ‘Kleintours’ ,een rederij die gevestigd is in Quito in Equador. De “Coral II” vaart als klein, maar luxe cruiseschip tussen de Galapagos eilanden. Er is plaats voor 24 passagiers aan boord, zij worden verzorgd door 10 bemanningsleden. ‘The Coral II is a fully equipped and spacious motor yacht designed with teakwood and modern decorum to give a unique Galapagos tour an exclusive touch. ‘
De tegenwoordige motoren zijn twee Caterpillars, elk met een vermogen van 450 pk.
Uit de foto’ s via Internet blijkt dat op de plaats van het vroegere sloependek een heel nieuwe opbouw is geplaatst, met daarin 4 hutten. De mooie lijn van het schip is daardoor wel aangetast, maar toch nog wel te herkennen.
Coral II, ex-Ocepa, Galapagos