Afmetingen Lengte in de waterlijn 13.75 m (45 voet), breedte 4.06 m, diepgang l.37 m en met midzwaard naar beneden 2.16 m. Dit type werd genoemd “45’ Mason Ketch Zeiljacht , met midzwaard en met hulpmotor”. Het zeilplan zag er als volgt uit: Grootzeil 38.16 m², Bezaan 18.75 m² en Kluiver 28.50 m². De romp was van staal, gedeeltelijk gelast en deels geklonken, het dek was van teakhout en het dek- en mastbeslag kwam van Merriman Bros uit Boston.
Beeldmerk Mason
Het bekende logo van scheepsarchitect Al Mason bestond uit een kitsgetuigd zeiljacht. Het staat ook op de tekening van de “Waterloo II”. Hierboven een detail van de rechter onderkant van tekening S31-30-3, het Cabin Plan, voorzien van de tekst ‘Mason 45 of 1954’. Sinds 1955, nu dus ruim 55 jaar geleden, heeft deze tekening in een archiefdoos gezeten. Toch is nog steeds duidelijk zichtbaar aan de verkleuring van het papier langs de vouw, welk deel destijds aan het daglicht is blootgesteld. Rechts is nog leesbaar een aantekening van mijn broer C.J. Cees de Vries (1927 – 1996). Daaruit blijkt dat hij deze gewijzigde tekening op 31 december 1954 van Captain Stanley heeft ontvangen.
Bouwgeschiedenis
De Ketch “Waterloo II”, bouwnummer 527, 1955, uitgerust met een midzwaard was bijna gelijk aan de eerder afgeleverde “Dutch Treat” en de “Pavane”. Ook deze zeiljachten waren door de Amerikaanse ontwerper Al Mason ontworpen.
Op 27 februari 1954 werd het contract getekend door de koper Donald W. Darby en voor Feadship door Charles M. Donnelly, A. Vis en H.W. de Voogt. Jerome P. Donnelly tekende als getuige. De broers Charles en Jerome fungeerden in die eerste jaren van Feadship in Amerika als president en vicepresident van Feadship Amerika. In Nederland werd op dezelfde dag, 27 februari l954, door het Directoraat voor Scheepsbouw en Reparatie in Den Haag de bouwvergunning verleend.
In de werkweek van 25 maart 1954 werd met de bouw van de Waterloo II op de spantenvloer begonnen door de afschrijver Henk Eemstra. Andere ijzerwerkers die aan de “Waterloo II”werkten waren onder andere Andries de Blaey, Henk de Vries (Jzn), Gerard Pulleman, Henk de Jong en Cees van Beek. Eind september 1954 was al het ijzerwerk aan de romp gereed.
De timmerlieden begonnen in de week van 17 juni 1954. Het waren Jan Kappelhof, Jan Berkelaar, Adrie Remijnse, Jaap van der Geest, Jan Paarlberg en Jan Maarsen.
De schilders Jan van Zoest en Willem Veelenturf begonnen half juli aan het schip. Dirk Waayman, de monteur, begon op 25 november 1954 met het inbouwen van de 51 pk GM -dieselmotor.
Omstreeks 15 februari 1955 was het zeiljacht klaar om naar Amerika verscheept te worden.
Endeavour Blue
De romp van de Waterloo II kreeg dezelfde donkerblauwe kleur als bouwnummer 524, de “Dutch Treat”. Het werd ‘Endeavour Blue’ genoemd, van het merk Epifanes, kleurnummer 129. In de “chrome plated” scheepsbel werd WATERLOO II gegraveerd. Deze bel kostte $ 8.
H. Kersken’s zeilmakerij en jachthavenbedrijf te Kudelstaart, leverde de zeilen en diende daar de volgende nota in:
Grootzeil oppervlakte 38.16 in2 gemaakt uit Engels jachtdoek FWA, ingericht met 2 reven zonder knuttels, alle hoeken met leder versterkt, inclusief essen zeillatten en zeilzak uit waterdicht doek, doch zonder bijlevering van sleetjes, f 918.
Slot
Nadat de “Waterloo II” gereed was werd het zeiljacht vanaf de werf in Aalsmeer door schipper Jo van Laar, samen met monteur Dirk Waayman naar Rotterdam gevaren. Volgens plan werd de “Waterloo II” daarna op zaterdag 19 februari 1955 met het s.s. “Noordam” van de Holland Amerika Lijn naar New York verscheept.
Jarenlang werd niets meer van de “Waterloo II” vernomen, tot januari 1999 toen een huisarts uit een van de Noordelijke staten van de USA de werf meedeelde dat hij de Ketch had gekocht. Hij had het plan om de “Waterloo II” (de naam was ongewijzigd gebleven) te restaureren. Jammer genoeg werd daarna niets meer van het zeiljacht vernomen. Jammer vooral, omdat de Waterloo II een van de weinige jachten is waarvan geen foto van het schip onder zeil is bewaard in het oude werfarchief.
Februari 1955, de Waterloo II wordt gereed gemaakt voor vertrek.