Malcolm S. Forbes De Amerikaan Malcolm S. Forbes, onder andere eigenaar van het blad Forbes Magazine bezat sinds 1955 verschillen motorjachten die hij steeds met de naam “The Highlander” liet dopen. Dit vanwege de Schotse afkomst van zijn familie, die sinds enkele generaties in New York en omgeving woont.
In 1964 werd door De Voogt in Haarlem een derde Highlander ontworpen. Dit jacht werd onder bouwnummer 592 door De Vries in Aalsmeer gebouwd. Opnieuw werd een lengterecord op de scheepswerf gebroken: nooit eerder was er een schip met een lengte van 35,40 meter en een breedte van 6,90 m gebouwd. Er stonden twee 16 cilinder GM-Diesels in, die elk 415 pk. leverden.
Bij de doop, vanaf links: Mrs Roberta Laidlaw Forbes, Mr. Malcolm Forbes, Capt. Sylvia, Henk, Gerard en Cees de Vries.
Mevrouw Roberta Laidlaw Forbes verrichtte op zaterdag 11 maart 1967 dedoop en kort daarna werd de eerste reis gemaakt. Deze ging van Aalsmeer via Istanbul naar New York, waar The Highlander met de hele familie Forbes aan boord in juni 1967 arriveerde.
“Tool” Eigenlijk was het jacht voor de bedrijven van Forbes een soort “gereedschap”, zoals dat genoemd werd. Duizenden mensen werden aan boord ontvangen en veel zakelijke en politieke contacten werden er gelegd. Forbes schreef hierover: ‘Koningen, Premies en Presidenten van over heel de wereld kenden en bewonderden het schip. Het is misschien niet overdreven om te zeggen dat uit de gesprekken die op The Highlander werden gevoerd, meer artikelen ontstonden dan ooit sinds de Ark van Noach of de scheepjes van Columbus het geval was geweest. Ontelbare verhalen in het Forbes Magazine over bedrijven en over de mensen die deze bedrijven bestuurden werden aan boord van dit schip geboren.’
Alska, Barandof, 1972 foto Capt. Pfotenhauer
Brand
Daarom is goed te begrijpen dat het bericht van de brand op The Highlander op 16 januari 1980 in Amerika insloeg als een bom. Malcolm Forbes zelf vergeleek het met een sterfgeval in zijn familie. Maar hij bleef niet bij de pakken neerzitten en beloofde dat er een nieuw en nog mooiere Highlander zou komen! En hij hield woord, want na een korte periode dat er met een vierde Highlander werd gevaren, kwam in 1985 nummer vijf. Daarover gaat het volgende hoofdstukje.
Phoenix
Toch lag er voor het bijna geheel uitgebrande jacht nog een nieuwe toekomst te wachten. Twintig jaar later werd het schip dat inmiddels ‘Avante’ heette, bijna geheel opnieuw opgebouwd en kwam het opnieuw als een schitteren en zeewaardig jacht in de vaart!
Leuk om al die oude verhalen te lezen. Ik ben in 1967 met THE Highlander meegegaan naar Amerika als machinist. Ik heb bijna 2 jaar op dit jacht gewerkt.
Vanwege oproep voor de dienstplicht in Amerika ben ik terug gegaan naar Nederland..
Ik was nog een kleine jongen van 8 jaar en was toen al gefascineerd door het schaalmodel van The Highlander dat mijn opa in zijn schuurtje, tot in detail, had nagemaakt. Weet het niet zeker meer welke functie mijn opa had op de werf van de Vries Lentsch, want daar werkte hij. Ben ontzettend verrast met de gelijkenis van het model (1:50) met bovenstaande foto . Doordat ik als kleine jongen ademloos naar het model van The Highlander stond te kijken en toen al riep dat ik later kapitein wilde worden, kreeg ik het model van mijn oma toen mij opa overleed in 1968. Ik heb het model nog steeds en kan er heerlijk bij wegdromen als ik er naar kijk.
Gisteren, 27-03-2018 op een biglift in IJmuiden aangekomen en ontscheept. Wie weet waar zij heen gegaan is?
The Highlander is momenteel bij de jachtwerf Jongert in Wieringerwerf. Hij is daar voor een totale reift.
Als leerling scheepsbeschieter onder leiding van Klaas en De Vries Senior heb ik meegeholpen aan de binnenbetimmering van de Highlander 3. Erg leuk om deze site te zien!