Klassiek
Bouw van de “Gladys”, winter 1953 – 1954, achter in de middenloods. De huidplaten werden op de spanten geklonken
Klassiek, ja, zó noemen de Amerikanen tegenwoordig de Feadship jachten die in het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw werden gebouwd.Het stalen motorjacht “Gladys II” dat in 1955 bij De Vries te water werd gelaten voldoet zeker aan die benaming. Omstreeks 2010 werd het schip te koop aangeboden met deze tekst:‘This is a chance of a lifetime to own a piece of maritime history at a cost significantly below what would be the normal market!’
Op de toenmalige Feadship werven werden veel motorjachten van het type ‘flushdeck cruiser’ gebouwd. Bijna altijd ontworpen door het bureau van H.W. de Voogt zijn dit soort schepen door de jaren heen kenmerkend gebleven voor de stijl van Feadship. Ze combineerden Hollandse degelijkheid met luxe en schoonheid en waren en zijn daarom zo gewild bij de liefhebbers.
De ‘Gladys II’ heeft een lengte van 65 voet, dat is bijna 20 meter. De breedte is 4,90 meter en de diepgang 1,25 meter. De motoren waren twee GM Diesels 6-071. De binnenbetimmering werd gemaakt door de meubelfabriek van A. van der Loo. In 1955 was een motorjacht van bijna 20 meter voor Feadship een nieuwe stap in de ontwikkeling om grotere jachten te bouwen.
Bouw
Op 22 oktober 1953 begon Henk Eemstra met zijn werk op de spantenvloer en daarna kreeg bouwnummer 526 steeds meer vorm. De eigenaar, Mr. Simpson, eigenaar van de Simpson Oil Comp. uit de staat Missouri, bezocht samen met zijn vrouw scheepswerf “De Vlijt” om de vorderingen te bekijken. Voor het dagelijkse toezicht bleef zijn kapitein in Nederland achter.
De bouw gebeurde onder toezicht van het American Bureau of Shipping in de klasse A 1.
H.S. de Vries Sr. houdt een toespraak voor de doop van de “Gladys”
Jos Haselhoff-de Vries doopt de “Gladys II” , juni 1955
Omdat de eigenaars niet aanwezig konden zijn, werd op vrijdag 24 juni 1955 de doop verricht door Jos Haselhoff – de Vries, een dochter van H.S. de Vries.
Proefvaart Kort daarna werd de proefvaart gemaakt, deze verliep goed. De onkosten van die dag zijn nog bekend, namelijk ƒ 23,50. Daarbij kwamen nog de consumpties van ƒ34,14 en voor sigaren en sigaretten werd ƒ 8,50 uitgegeven.
Op 1 september vertrok de ‘Gladys II’ aan boord van het stoomschip ‘Averdijk’ van de Holland Amerika Lijn uit Rotterdam. Nu in 2010, na 55 jaar van trouwe dienst, ligt het jacht in Florida te koop voor ruim $ 99.000. Op de onderste (kleuren)foto vaart de ‘Gladys’ onder de latere naam “Karoga”.
“Karoga”, ex- “Gladys II”
This boat is actually for sale now. I am neither the seller nor the broker. From what I understand, the boat is a half finished refit project. At the moment, de Vries has a larger vintage build under complete refit. It would be very nice to have this one refitted also at a de vries yard!!
Jean-Marc Monhart
Your information is correct! I am the owner of Affiniti Yacht Brokerage the Central Listing Agency and Agent for this magnificent vintage Feadship. I share in your hope that we are able to find a buyer that has a genuine interest in her total restoration allowing her to maintain her place in nautical history. A restoration at the de Vries yard would be a double win!
Dear Mr. de Vries:
Mr. Craig Travis kindly asked me to contact you to see if you had any information on the original thickness of the Gladys II hull (or Feadships of that period).
All the best,
Van Weigel
West Chester, PA, USA
Dear Mr. Weigel,
I looked it up for you in our archives. The steel plates for GladysII were sand blasted and zinc sprayed. The keel was 6 mm thick and the rest of the hull 5 mm.
Before the GladysII most hulls had a thickness of 3 or 4 mm. After Gladys, 1955, 1956 most hulls were 5 mm, with 6 mm keel plates.
With kind regards,
Huib de Vries
Dear Mr. de Vries,
Thank you so much for taking the time to research this. This is very helpful.
Thanks again,
Van Weigel
Dear Mr. de Vries,
I had the good fortune this weekend to meet one of the long-term previous owners of the Feadship for sale in Florida.
Apparently the boat for sale at Lighthouse Point is not the Gladys II (which is 65′ and Hull No. 37), but another Feadship (which is 60′ long and Hull No. 35). The previous owner believes it was originally christened the Roberta.
Would you happen to have any more information on Hull No. 35? I believe that it was launched in late 1954, but it may have been dated to 1955 (the previous owner thinks that the boat was built by the Akerboom yard).
Any additional information on the original hull thickness would also be helpful (I’m assuming that the plate would be similar to the Gladys II).
Thanks so much for your help.
All the best,
Van Weigel
Dear Mr. Weigel,
If you are sure that the motoryacht is not 65′ but 60′ then we must conclude that indeed she is the 60′ steel motorcruiser, built at Akerboom and Vis yards as “Roberta”, for Mr. Younger in 1954. Her Feadshipnumber was F 35, that’s right. Unfortunately the Akerboom and Vis shipyards closed many years ago and I don’t have any drawings, pictures or whatever of the yachts built by those yards in the early fifties.
My best regards,
Huib de Vries
Dear Mr. de Vries,
Thank you again for your help with this. This solves the mystery of the discrepancy between the published length of the Gladys II and the actual length of this Feadship.
I greatly appreciate all of the assistance you’ve given me.
All the best,
Van Weigel
Dear Mr. de Vries,
I was wondering if you happened to have any information on the type of flooring that was installed in Feadships of this era (e.g., the Gladys II, the Coronet). My assumption is that the sole was made of cork, but this is only an assumption.
Thanks so much for your help with this.
All the best,
Van Weigel