Diagonaal Karveel
De regering van Bulgarije wilde een goed en snel schip voor douanediensten op de Donau bij de plaats Ruse (Roese of Roesse) aan de grens met Roemenië.
H.W. de Voogt tekende het ontwerp dat door Bureau Veritas werd goedgekeurd en in 1938 op scheepswerf “De Vlijt” werd gebouwd. Het schip kreeg de naam “Fyge” en werd 10.50 meter lang, 3 meter breed en had een diepgang van 0.50 meter. De 6 cilinder Kermath Sea-King benzinemotor van 120 pk gaf de boot een snelheid van 28 km per uur.
De romp werd als volgt gebouwd. Boven de waterlijn: Tabasco mahonie van 16 mm dik. Onder de waterlijn een binnenhuid van 7 mm mahonie en een buitenhuid van 9 mm Tabasco mahonie. Deze twee huiden onder de waterlijn waren aangebracht ‘diagonaal-karveel’, met geïmpregneerd katoendoek daartussen. Onder in de bodem aan de achterkant van de romp was voor de schroef een tunnelruimte uitgespaard.
Indeling
In het voorschip bevond zich een toiletruimte met daarin een onderwatercloset. Verder bevonden zich daar een wastafel en een kledingkast. In de romp waren aan beide zijden twee patrijspoorten gemaakt.
Het stuurhuis diende tegelijk als salon en pantry, hierin was een spiritus kooktoestel geplaatst. De gootsteen was gemaakt van verchroomd koper. Aan stuur- en bakboord bevonden zich twee banken, deze waren uitgerust als sofa-bedden en ieder voorzien van een Epeda matras. De vloer werd bekleed met linoleum.
Achter het stuurhuis was een open cockpit. De vloer hiervan was van 20 mm dik mahoniehout. De vloer was spatwaterdicht en zelflozend. Aan stuur- en bakboord waren twee banken, gemaakt van mahoniehout met daaronder bergruimten.
Uitrusting
De ‘Fyge’ werd afgeleverd met een stokanker van 15 kg met 30 meter manilla ankertros. Verder bevonden zich aan boord onder andere 3 Minimax brandblussers, 4 reddingsboeien, 1 natievlag, 1 megafoon en 1 handhoorn, 1 compleet getuigde signaalmast, een verchroomd Bosch zoeklicht, 2 hangmatten en een veldbed.
Bij de stuurstand werd een klokje aangebracht en voor de ramen van de kajuit werden gordijntjes opgehangen. Verder stonden in de salon een kajuittafel, een asbakje en een petroleumkachel. In de keuken kwam nog een ijskastje.
Bouwtijd
Met de bouw van de motorboot werd begonnen in de week van 9 tot 15 juli 1938 door de twee broers B. en J. Verhoef. Het schip was klaar in de week van 19 tot 25 november 1938. De oorspronkelijk opleverdatum was gesteld op 1 september 1938, maar die datum werd dus niet gehaald. Behalve het bestek en enige bouwtekeningen zijn in het archief niet veel gegevens meer terug te vinden. Aan lonen kostte de “Fyge” ƒ 2944 en voor de aanschaf van het benodigde hout werd ƒ 1035 uitgegeven.
In november 1938 werd proefgevaren op de Westeinderplassen bij Aalsmeer en daarna vertrok de boot naar Bulgarije.
Proefvaart op de Westeinderplas
Transport
Op de lijst van losse onderdelen die door de werf werd opgemaakt, stond ook vermeld ‘een wieg’ voor verzending. Volgens het bestek was deze wieg noodzakelijk omdat het schip per spoorwagon naar het land van bestemming werd gebracht.
Dirk Waayman in 1957
Dirk Waayman, monteur op de werf en toen 27 jaar oud, begeleidde het transport van de “Fyge Ruse” per trein naar Bulgarije. Deze reis moet op zichzelf al een avontuur geweest zijn.
In de stad Ruse in het land van bestemming maakte hij het schip bedrijfsklaar en keerde daarna weer naar huis terug. Bij de familie Waayman is zijn paspoort uit die tijd, december 1938, nog altijd bewaard gebleven.
1 gedachte over “Fyge Ruse 1938”