Contract
Algemeen plan van de “Bimbo” zoals dat stond afgedrukt in een Waterkampioen in het jaar 1936
Op 23 januari 1936 werd het door H.W. de Voogt opgestelde bouwcontract voor een enkelschroef stalen motorjacht ondertekend door opdrachtgever N.H. Jaarsma uit Den Haag en de bouwers H. en J. de Vries uit Aalsmeer. Dit contract is nog aanwezig in ons werfarchief. De bouwprijs zou ƒ 5065 bedragen. Vóór de ondertekening was men al in de week van 11 tot 17 januari 1936 met het werk op de spantenvloer begonnen.
De lengte over alles was 10.75 m, de breedte 3.20 m en de diepgang 0.77 meter. De 5 mm stalen romp was onderwater overnaads gebouwd, bovenwater was de romp glad. Het dek was ook van staalplaat gemaakt. De motor was een 6 cilinder Gray van 40 pk. In het voorschip bevond zich een ruime twee persoons slaaphut, vanuit de teakhouten kajuitopbouw kon de open cockpit bereikt worden. Het motorjacht dat “Bimbo” werd gedoopt, verliet de werf in mei 1936, krap vijf maanden na de ondertekening van het bouwcontract! Bij Philips in Eindhoven werd voor ƒ 92,05 (een groot bedrag voor die tijd) een autoradio voor het schip gekocht. In mei 1940, net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, werd nog een teakhouten vlet van 6 m x 1.85 m voor de heer Jaarsma afgeleverd.
Kofferdekkruiser
In tegenstelling tot de in die jaren meest gebruikelijke bakdek-vorm, ontwierp De Voogt de “Bimbo” als ‘kofferdek-kruiser’. Langs de hele opbouw was een gangboord vrijgelaten. Volgens de Waterkampioen van februari 1938, waarin dit schip besproken werd, wijst dit ontwerp op verschillende ‘Amerikaanse invloeden’. Vooral de ruime dekhut zou daarvan een bewijs zijn.
“Bimbo”, een geslaagde kofferdek-kruiser. (Uit de Waterkampioen, februari 1938)
De opdrachtgever
N.H. (Nicolaas Haye) Jaarsma (1879- 1953) was de opvolger van zijn vader Jan Jaarsma die rond 1895 een eigen smederij en fabriek van vulhaarden in Den Haag was begonnen. Het gietwerk van de haarden werd verricht door de Ulftse ijzergieterij Diepenbrock en Reigers, de DRU. In 1936 nam de DRU de firma Jaarsma over. N.H. Jaarsma werd commissaris bij DRU en bleef dit tot zijn dood in 1953. In 1948 veranderde de bedrijfsnaam officieel in DRU-Jaarsma.
Verkocht
Op 13 februari 1943 werd het motorjacht ‘Bimbo’ door H.W de Voogt te koop aangeboden. Na de oorlogsjaren heette de boot “Sandra”, de volgende eigenaar doopte het motorjacht omstreeks 1970 met de naam “No Troppo”. Vele jaren later, in februari 2000, deelde een watersporter uit Mechelen (België) mee dat zijn motorjacht dat de naam “Nymphea” droeg, ongetwijfeld hetzelfde schip als de “Bimbo” moest zijn. Hij was druk aan het restaureren en verwachtte omstreeks 2003 daarmee klaar te zijn.
Hieronder, omstreeks 1970, de vroegere Bimbo als ‘Non Troppo’.
Mijn ouders hebben deze boot ook gehad vanaf eind jaren 70 tot denk half jaren 80.
Fantastisch schip, maar een “werkhuis” zoals mijn vader het noemde.
We lagen er ooit mee in Blokzijl, toen er een meneer naar stond te kijken… hij bleek de boot ook ooit in zijn bezit gehad te hebben. Hij verhuurde het schip maar op de eerste verhuur reis was er brand op uitgebroken. Mijn vader had tijdens t restaureren al eens gezegd dat sommige delen van de stuurhut niet origineel leken dat klopte dus. Toen mijn ouders de boot in bezit kregen was de naam van de boot “Sandra” mijn ouders gaven de boot de naam “Non Troppo”