Ontwerper
Henk Lunstroo Jr. (1936-2011) leerde het vak van jachtontwerper op de tekenkamer van de Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch. In 1961 begon hij zijn eigen ontwerpbureau en tekende vooral oud-Nederlandse rond- en platbodems, maar ook stalen schoeners en motorjachten.
Voor een Duitse opdrachtgever onwierp hij in 1974 een stalen ‘stagzeilschoener’ met een lengte over alles van 16 meter. Het vaarklare casco werd gebouwd op scheepswerf Gouwerok in Aalsmeer en daar in april 1975 met een drijvende bok te water gelaten.
Stagzeilschoener
Korte tijd later werd de schoener bij De Vries Scheepsbouw, de werven liggen nog steeds dicht bij elkaar aan de Ringvaart van de Haarlemmermeer, verder afgebouwd. De scheepsnaam werd “Ticia II”. In het algemeen is de romp van een schoener lang en smal met een diepstekende kiel. Een opvallend kenmerk is dat de achtermast langer is dan de voormast die fokkemast wordt genoemd. Deze stagzeilschoener was door Lunstroo otworpen als toerzeiljacht in het Middellandse Zee gebied met goede bewoonbaarheid. Daarom werd de romp iets breder uitgevoerd.
Afmetingen
De lengte van de romp was 13 meter, de breedte 3.90 en de diepgang 2.00 meter. De twee masten waren van oregon pine, de grote mast had een lengte van 14.10 m en de fokkemast was 11.50 meter lang. Het totale zeiloppervlak (Europees Dacron) aan de wind bedroeg 106 m2.. Als hulpmotor werd een 6 cilinder Volvo Penta MD 32 A van 75 pk ingebouwd.. De scheepsnaam werd door beeldhouwer C. Bishoff in hout uitgehakt, met bladgoud versierd en aan de spiegel bevestigd.
Geschiedenis
Na de oplevering kreeg de Ticia II gedurende enkele jaren een ligplaats in Medemblik. Daarna werd de thuishaven Hamburg, de nieuwe scheepsnaam is dan Tramontana. Er zijn aanwijzingen dat het jacht enige tijd in de Amerikaanse staat Florida heeft gezeild. Omstreeks het jaar 2000 bevindt de stagzeilschoener zich weer in Nederland, de naam is nu Peer de Schuymer geworden.
Slot
Nu, omstreeks 2022, is een grote onderhoudsbeurt aan de gang, de huidige eigenaars willen hun jacht zo veel mogelijk in de oorspronkelijke staat herstellen.
We wensen de “Arctic Princess”, zoals de schoener nu heet, nog heel veel goede zeildagen toe!