‘Vlet van Bootz’
Deze titel is natuurlijk een persiflage op “Tip van Bootz”, de bekende slagzin voor de sinaasappellikeur van de likeurfabriek ‘De Drie Fleschjes’ van de firma H. Bootz uit Amsterdam. Vanaf 1937 werd dit drankje enorm populair, vooral ook omdat het publiek voor de advertenties kleine rijmpjes, limericks, kon insturen.
Het proeflokaal dat bij de likeurfabriek hoorde, staat nog steeds in de Gravenstraat en heet sinds 1650 ook ‘De Drie Fleschjes’, aangenomen wordt dat dit de oudste tapperij van Amsterdam is.
Gravenstraat, links het proeflokaal De Drie Fleschjes, rechts de vroegere likeurfabriek, nu een hotel
De likeurfabriek, ernaast in de Gravenstraat is omgebouwd tot een hotel. Omstreeks 1940 woonde de familie Bootz in Hilversum en genoot men van de watersport op de Loosdrechtse Plassen.
Bestelling
Net voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, op een zondag in maart 1940, bezocht de heer R.A.M. Bootz, directeur van de likeurfabriek de scheepswerf van De Vries in Aalsmeer. Hij bestelde een teakhouten motorvlet met een lengte van 6 meter. De vlet kreeg bouwnummer 392, de afmetingen waren 6 x 1.90 meter met een diepgang van 0.37 m. compleet met dekzeil, buiskap en sleeppaal. In totaal werd hiervoor ƒ 2320 berekend.
In de werkweek van 16 tot 22 maart, dus onmiddellijk na de bestelling, werd met de bouw begonnen.
Dwarsdoorsnede
Bouwgeschiedenis
Omdat in mei 1940 de oorlog uitbrak kon de vlet niet eerder dan in oktober worden afgeleverd. Door de omstandigheden werd pas in september beslist dat een 4 cilinder Hercules Kromhoutmotor type IXB van 43 pk zou worden ingebouwd. De vlet kreeg de naam “Dikkop”, toepasselijk voor de aard van het bedrijf van de heer Bootz. Het is (of was) namelijk de benaming van een dubbele borrel jenever.
Winter– en zomerberging van 1940 tot 1945
Direct na de aflevering ging de Dikkop niet te water, maar werd in winterberging opgenomen, als reden werd vermeld: wegens benzinegebrek. Deze bijzondere periode in een van de loodsen van scheepswerf De Vlijt duurde tot het voorjaar van 1945. Eindelijk kon toen de motorvlet door de familie Bootz in gebruik genomen worden. De scheepsnaam vond men waarschijnlijk niet erg passend want in 1947 blijkt de naam veranderd in ‘Bulldog’. In datzelfde jaar werd voor de eigenaar voor 1000 gulden nog een klein, eikenhouten zeilbootje gebouwd. De rekening werd gestuurd naar de likeurfabriek ‘De Drie Fleschjes’, Gravenstraat nummer 16 in Amsterdam.
Helaas is geen foto van de Buldog ex-Dikkop bekend, maar deze foto uit 1953 toont een vlet van dezelfde afmetingen, op weg naar de HISWA tentoonstelling van dat jaar
Slot
In De Telegraaf van 17 februari 1952 verscheen de volgende advertentie:
Te koop aangeboden:
Teakhouten motorvlet, 6 x 1.90 meter. 4 cilinder Hercules Kromhout motor. Compleet met dekzeil, buiskap en sleeppaal, Bootz, Hilversum.
Wat er daarna met de vlet is gebeurd is niet bekend.