3.
We kijken nu naar de derde foto van G.L.W. Oppenheim waarop een zeilschip te zien is dat gebouwd werd op scheepswerf De Vlijt in Aalsmeer. De opname is gemaakt in juli 1959 op de Westeinderplassen en toont een 11 meter lang zeiljacht met zeilnummer H 109. Dit mahoniehouten schip met hulpmotor werd door de gebroeders De Vries gebouwd onder bouwnummer 400 en kreeg de naam “Nereïde”. Pas in 1945 kon er voor het eerst mee worden gezeild. Het is niet bekend wanneer precies, maar later werd de ‘Nereïde’ verkocht en omgedoopt tot “De Halve Maen”, het zeilnummer bleef gelijk. Op 9 mei 1966 ontplofte de butagas installatie in het schip dat bij de Kagerplassen lag. Er was één lichtgewonde, maar “De Halve Maen” was totaal verwoest.
4.
De vierde foto
Zien we meestal een schip op de foto’s van Oppenheim, dit keer gaat het om een scheepstimmerman die aan het werk is. Deze opname stond in een Waterkampioen uit de jaargang 1960. Het bijschrift in de Waterkampioen vermeldt dat er gewerkt wordt in de kajuit van het Grundeljacht “Roerdomp”, gebouwd in 1939 op de werf van De Vries in Aalsmeer. De grote scherpte van de originele foto laat duidelijk de grillige nerfvormen in het hout van de opbouw op de achtergrond zien.
En juist daardoor was het mogelijk om vast te stellen om welke grundel het hier gaat! Met hulp van het Stamboek van Ronde en Platbodemjachten blijkt het “De Jonge Dolfijn” te zijn, in 1939 bij de Vries gebouwd. De lengte over de stevens is 7 meter, de breedte 2.70 meter en de diepgang 60 centimeter. Later kreeg het schip andere eigenaars en andere namen, zoals ‘’t Kruytschip”, “Lucia”, “Roerdomp” en “Jopie”. De inmiddels 85 jarige grundel is nog steeds in de vaart.
Tekening van Jaap Gipon van een soortgelijke grundel, ontworpen en gebouwd door C.J.W. de Vries (1868-1947)
5.
Tot slot een vijfde foto van G.LW. Oppenheim. Deze opname werd waarschijnlijk gemaakt in juli 1959 tijdens een aanbrengwedstrijd tussen IJmuiden en Den Helder, kort na de start op de Noordzee. We zien hier de kustzeiler “Riepel”, lang 8.54, breed 2.45 en met een diepgang van 1.50 meter, ontworpen door baron Van Höevell. Het eikenhouten zeiljacht met hulpmotor was in 1950 door De Vries als bouwnummer 463 opgeleverd, nadat het eerst op de HISWA in Amsterdam was tentoongesteld.
De eigenaar bleef tot op hoge leeftijd actief als zeiler, totdat ook hier een zware gasontploffing plaatsvond. Bijna was er een einde gekomen aan het bestaan van de “Riepel”. Toch bleek herstel nog mogelijk, dek en opbouw werden van kunststof gemaakt en de romp in de epoxy gezet. Het uiterlijk van de “Riepel” was daarna ingrijpend veranderd. Dankzij Oppenheim en zijn camera’s is dit prachtige schip voor ons bewaard gebleven.