Een Babykruiser en een Sharpie
In 1935 en 1936 werden op scheepswerf “De Vlijt”, voor de heer M. Buitenhuis uit Beverwijk twee houten jachtjes gebouwd. Eerst het motorjachtje “Kruimeltje” en kort daarna de Sharpie “Moor”.
Buitenhuis was afkomstig uit Amsterdam, maar opende in oktober 1917 een kapsalon en sigarenhandel aan de Zeestraat in Beverwijk.
Later handelde hij ook in sigaren onder verschillende merken, zoals “Onze Buitenhuizen”. Hij kende als kind het leven in een grote stad en was een liefhebber van het boek van Chr. van Abkoude “Kruimeltje” dat in 1922 verscheen. In dit boek worden de avonturen van de straatjongen Kruimeltje en zijn trouwe hond Moor beschreven.
Crisistijd
In de economisch moeilijke jaren tussen 1929 en 1938 werden, naast allerlei andere zeil- en motorjachten, negen kleine, houten motorjachtjes gebouwd op de scheepswerf. Het is niet bekend door wie dit type destijds is ontworpen, waarschijnlijk was het een werfontwerp. Deze houten kajuitbootjes met open cockpit werden “Baby kruisertjes” genoemd. De afmetingen waren: lengte over alles 6 meter, breedte 2 of 2.10 meter en de diepgang was 0.45 meter.
De bouwwijze was als volgt: de romp van mahoniehout of teakhout, de spanten en overige constructiedelen van eikenhout en de binnenbetimmering van mahoniehout. Er werden verschillende soorten motoren ingebouwd, onder andere: Albin, 12 pk en Morris Vedette, 4 cilinder 12 pk.
Standaard Uitvoering
In de standaard uitvoering werd een Baby Motorkruiser als volgt afgeleverd: Afmeting 6 bij 2 of 2.10 meter, geheel van mahoniehout gebouwd met een 4 cilinder 12 pk Morris bootmotor, elektrisch uitgerust. Indeling voorin: bergruimte, een emmer wc, kajuit met 2 slaapplaatsen, 2 buffetjes waarop gekookt kan worden, cockpit in mahoniehout betimmerd, kan ook met zeildoekkap en voorruit afgesloten worden zodat hierin geslapen kan worden.
Prijs compleet met 1 vaarhaak, 1 stokdweil, 1 puts met touw, 1 signaalhoorn, kussens op de kajuitbanken, 1 brandblusapparaat en 4 landvasten ƒ 1675. In staal gebouwd: dezelfde prijs.
Een folder die de scheepswerf ter gelegenheid van de Hiswa-tentoonstelling van 1935 uitgaf, noemt duidelijk de redenen waarom men in deze crisisjaren dit type scheepje op de markt bracht. ‘ De zeer lage aanschaffingsprijs, eenvoudig onderhoud, economisch in gebruik, zijn motieven geweest bij de opzet van deze boot.’
Kruimeltje
De “Kruimeltje” die in maart 1935 werd opgeleverd, was de zevende Babykruiser die op “De Vlijt” werd gebouwd. Ruim een half jaar daarvoor, op 14 juli 1934 had de werf aan M. Buitenhuis, Zeestraat 33, Beverwijk schriftelijk bevestigd dat men voor hem een teakhouten babykruiser met Albin motor zou bouwen voor ƒ1670.
Bij de aflevering nam de werf de oude motorboot “Pelikaan” voor ƒ 400 van de heer Buitenhuis over. Deze boot werd door hem als visboot gebruikt en was daarvoor eigendom geweest van de legendarische Louis Davids. Verder werden nog geleverd een klapanker voor ƒ 12, voor de verchroomde letters voor de naam, inclusief het aanbrengen, werd ƒ 4,30 gerekend. Pas omstreeks 1965 verkocht de heer Buitenhuis zijn mooie Babykruiser “Kruimeltje”. Onderstaande foto is van 1952, hierop is te zien dat de opbouw iets veranderd is. Het is wel duidelijk dat de “Kruimeltje” na de verkoop werd omgedoopt tot “Old Baby”.
In 1999 voer bij Krommenie een Babykruiser die volgens het werfplaatje op ‘De Vlijt’ was gebouwd. De herkomst van deze boot die toen “Old Baby” werd genoemd, was toen nog onbekend. Het was dus de vroegere “Kruimeltje”.
Jean-Marc Monhart, de Zwitserse predikant en tekenaar van veel Feadship schepen, raakte geïnspireerd door het model van de Baby motorkruiser. In december 2009 maakte hij daarom deze Kerst-en Nieuwjaarskaart.
Sharpie
De Sharpie is een houten zeilboot met een knikspant vorm, ontworpen in 1931. De standaardofferte van de scheepswerf uit omstreeks 1933 vermeldde de volgende gegevens: mahoniehout, lengte 5.99 m, breedte 1.43 m, diepgang zonder zwaard 0.16 m, met zwaard 0.96 m. Het zeiloppervlak was 12 m², verdeeld over grootzeil en fok. Compleet met voorgeschreven wedstrijdinventaris, prima zeilen en tuigage kostte een sharpie ƒ 465. Werd het zeiljachtje gebouwd van okoumé, dan bedroeg de prijs ƒ 460.
Vanaf 1932 tot ongeveer 1940 zijn acht sharpies door de gebroeders De Vries gebouwd. De boot voor M. Buitenhuis was nummer zeven, het zeilnummer wed H 136.
H 136 “Moor”
Volgens de Waterkampioen werd deze Sharpie omstreeks maart 1936 ingeschreven met nummer H 136 als wedstrijdvaartuig, de eigenaar was M. Buitenhuis uit Beverwijk.
Het bestekkenboek van “De Vlijt” van het jaar 1935-1936 is niet compleet bewaard gebleven. Daarom staat de bouw van deze sharpie niet in de bouwnummerlijst vermeld, maar wel in het debiteurenboek van die periode. De omschrijving hierin luidt als volgt: 2 April 1936, Sharpie en bijlevering voor M. Buitenhuis ƒ 399,95. Diversen ƒ 5,50. Daarna volgt de volgende notitie: 31 December 1936, een zeilhoes voor 12 M sharpie ƒ 7,50.
M. Buitenhuis, kleinzoon van de gelijknamige opdrachtgever, kopieerde in november 2009 enkele oude foto’s die hierbij zijn weergegeven. Volgens kleinzoon Buitenhuis werd zijn vader in 1937 eigenaar van de “Moor”.
In juni 1938 werd de “Moor” verkocht aan B. Jongejans te Beverwijk, de nieuwe naam van de Sharpie werd: “Toy”. Weer later moet deze Sharpie de naam “Piglet” gekregen hebben. Van het schip is verder niets meer bekend.
Dear Huib,
thank you for unearthing all these stories, keeping them from falling into oblivion!
with kind regards
Jean-Marc
Beste Huib de Vries
Het is een waar genoegen om op jullie site te lezen over al het moois wat bij scheepswerf de Vlijt tot stand is gekomen.Als redacteur van ons Periodiek van Oude Glorie gaat mijn speciale interesse uit naar vooroorlogse motorjachten. Heeft U er bezwaar tegen als ik voor dit doeleind enige gegevens gebruik die ik op internet kan vinden? gtoet,Jan van’t Spijker
Beste Huib de Vries,
Mijn grootvader ( Henk Cornelissen) is jaren lang in het bezit geweest van de “Kruimeltje”.
Is er verder wat bekend over deze prachtige boot? B.v. Huidige eigenaar.
Vriendelijke groet,
Harry Langendijk