Tien stuks
Tekening van H.C.A. van Kampen van het Catkruisertje, Collectie: het Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Onlangs ontdekte de heer H. Stoutjesdijk in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam de hier getoonde tekeningen van een Catkruisertje van H.C.A. van Kampen. Op de jonge scheepswerf ‘De Vlijt’, zes jaar oud in 1929, werden binnen een paar jaar tien zeiljachtjes van dit type Catkruiser gebouwd. Waarschijnlijk ligt de oorsprong van dit soort zeiljachtjes in Noord-Amerika, bij Cap Cod.
Collectie: het Scheepvaartmuseum, Amsterdam
Afmetingen
Het zijn kleine kajuitbootjes, 4.50 meter lang, maar met voor die lengte een grote breedte van ruim 2 meter. De diepgang was volgens de tekening 65 cm, in de aantekeningen van scheepswerf ‘De Vlijt’ staat 80 cm vermeld. Er kwam een zeiltje op van 16 m², juist onder de belastinggrens uit die jaren. De scheepjes werden overnaads gebouwd met een huid van 12 mm Slavonische eiken. Het grenen dekje was met doek bespannen en aan de kiel kwam een ijzeren ballastgewicht van 280 kg.
De opbouw, luiken, kuip en ook de hele kajuitinrichting waren van mahoniehout. In de kajuit konden twee slaapplaatsen worden gemaakt.
De verkoopprijs was ƒ 850,00, de kostprijs was ƒ 761.
Bliksem op het IJs
‘Bliksem’ op het ijs
Deze merkwaardige foto is gemaakt in januari of februari 1929 en werd gepubliceerd in het februarinummer van de Waterkampioen van dat jaar.
De winter van 1929 staat bekend als zeer streng, vooral de maand februari van 1929 werd berucht om zijn ijzige koude. Van 11 tot en met 16 februari bleef in De Bilt de temperatuur minimaal onder de 15 graden onder nul. Juist in deze periode wilde de onbekende fotograaf een paar opnamen van het scheepje maken voor de Waterkampioen.
H.C.A. van Kampen
De schrijver van het artikel is wel bekend, dat was hoofdredacteur H.C.A. van Kampen. Hij sloot zijn artikeltje als volgt af: ‘De prijs van dit schip is slechts ƒ 850,00 kant en klaar en het zou ons niets verwonderen indien de werf ”De Vlijt” het model nog heel vaak op stapel zal zetten. Want als het kleinst denkbare kajuit jachtje, dat er toch sportief uitziet en van een zekere élégance niet ontbloot is, heeft dit scheepje grote aantrekkelijkheid.’
Binnen, in de lage loods was het waarschijnlijk te donker geweest om foto’s te maken. Bovendien was het ijs zó dik dat het zeilscheepje er gemakkelijk op kon worden neergezet. De catkruiser stond op het ijs van de sloot tussen de werf en de kwekerij van Gerrit Piet. Op de achtergrond zijn de bloemenkassen en de ingevroren bloemenschuit van deze kwekerij goed te zien. De sloot is al lang gedempt en op deze plaats bevindt zich onder andere de tegenwoordige timmerwerkplaats. Het scheepje op de foto droeg volgnummer 99, de term bouwnummer werd pas later op de werf ingevoerd. De boot kreeg later de naam “Bliksem”, het was een catkruisertje dat gebouwd werd in opdracht van de heer Meerman uit Amsterdam.
Deze tekening van een catkruiser bevindt zich nog in het archief. De afmetingen wijken af van de bootjes die gebouwd werden.