Spitsgatkruisers
In de Waterkampioen van 29 januari 1932 verscheen een uitgebreid artikel over twee spitsgatkruisers, de zusterschepen “Jolu” ( later: “Johanna Louise”) en “Tadorna”. Beide zeiljachten hadden waren ontworpen door H.W. de Voogt en gebouwd op de werf van de broers H. & J. de Vries. De schepen werden in februari en april 1931 in gebruik genomen.
De hoofdafmetingen waren als volgt: lengte o.a 11.10 m, lengte i.d. waterlijn 9.70 m, breedte tot buitenkant huid 3.12 m, grootste diepgang tot CWL 1.25 m. De prijs was ongeveer ƒ 8500.
De Waterkampioen vermeldt verder: ‘de schepen zijn uiterst solide gebouwd, de huid is van 25 mm teakhout gemaakt, het dek van Amerikaans grenenhout met staande nerf. Iedere derde spant is van staal, met daartussen twee gebogen eiken spanten; de z.g. compositiebouw is dus toegepast. Het zijn ondanks de betrekkelijk geringe diepgang, die met het oog op de Zuiderzee maar 1.25 m bedraagt, echt zeewaardige schepen geworden. De hoge kop, de sterke zeeg met toch nog voldoende vrijboord, de lange kiel en de scherpe achtersteven, dit zijn allemaal kenmerken van zeewaardigheid.
Het zeilplan van de “Johanna Louise” en van de “Tadorna” zag er als volgt uit: grootzeil 43 m², fok 17 m², totaal aan de wind 60 m², boomfok 14 m² en stormfok 12 m².
Voor beide schepen die uitsluitend als toerschip gebruikt zullen worden, is het niet zeer moderne sloeptuig als zeilplan gekozen. De kuip is zelflozend en een weinig hellend uitgevoerd. Daaronder is de 10 pk Universal motor geplaatst die het schip een snelheid van ongeveer 12 km per uur geeft’, zo besloot de Waterkampioen.
Slot
De twee zusterschepen kwamen uiteindelijk in het buitenland terecht. In oktober 1936 verhuisde de ‘Tadorna’ naar Engeland en werd later omgedoopt in ‘Blue Ling’. Omstreeks 2008 moest het jacht dringend en ingrijpend gerestaureerd worden, maar er werd nog steeds mee gezeild.
De ‘Johanna Louise zeilde in 1976 nog in goede conditie in de Amerikaanse wateren. De eigenaar in dat jaar was Daniel F. Hahn uit Wayne in Pennsylvania. Hij had zijn schip herdoopt in ‘Catharina Lucia’.
“Tadorna”, achter de werf, 1931