Acht maanden
Eind oktober 1937 begon het werk aan bouwnummer 342 en acht maanden later, begin mei 1938 knalde de champagne, de ‘Tirrena’ was klaar! Het was een stalen, dubbelschroef motorjacht met een lengte van 26.50 meter. De breedte was 4.70 m en de diepgang 1.60 m. In de motorkamer stonden twee Gardner Diesels die elk 120 pk konden leveren. In verschillende watersportbladen in binnen- en buitenland, zoals de Waterkampioen en het Engelse Yachting World werd uitgebreid bij dit jacht stilgestaan. Het was een prachtig ontwerp van H.W. de Voogt, In Yachting World werd gesproken van een ‘very graceful motor yacht’… Gebouwd op een Hollandse werf voor een Franse eigenaar, maar toch volgens het Engelse blad: Building in Holland with British Machinery!
Eigenaar
Louis Hervé Coatalen (1879 – 1962) was wereldberoemd en schatrijk toen hij de Tirrena liet bouwen. Fransman van geboorte, had hij bijna zijn hele leven in de Engelse automobiel industrie doorgebracht. Vanaf 1901 was hij technisch leider van de Humber autofabriek, later werd hij directeur van het autobedrijf Sunbeam. Sunbeam fuseerde later met Talbot en Darracq (STD) en speelde een grote rol in de race om het wereld snelheidsrecord voor auto’s. In 1927 bouwde Coatalen de beroemde Sunbeam Slug, die was uitgerust met een motor van 1000 PK en waarmee in Amerika het wereldrecord werd gevestigd. Omstreeks 1935 verkocht hij zijn zakelijke belangen en van de opbrengst kocht hij onder andere een villa op Capri en liet hij de Tirrena bouwen.
Sunbeam Slug
Vorm
De drie grote ramen in de salon waren een opvallend element in het aanzicht van de romp. De lange en slanke vorm was met opzet gekozen omdat Coatalen door de binnenwateren van heel Frankrijk wilde varen. In de romp waren een grote salon, vier ruime gastenhutten en de machinekamer te vinden. Het dekhuis diende als stuurhuis en ook als salon. De dekken waren ruim en breed, zelfs de sloep op het achterdek vormde nauwelijks een obstakel. Kortom, het was een prachtig voorbeeld van vakmanschap van zowel De Voogt als de werf van de Gebroeders de Vries.
Tewaterlating
Mei 1938, de tewaterlating. Deze foto werd gemaakt door fotograaf A. Peperkamp uit Haarlem
Op het achterschip waait de Nederlandse vlag. De Franse vlag was op het voordek aan het ankerlier bevestigd, maar is op deze foto bijna niet te zien. Tijdens de tewaterlating bevonden zich zo’n 15 mensen aan boord, waaronder een drietal jongens, zoons van Henk en Joh. de Vries. Links op de voorgrond zijn nog delen van de kapspanten van de werfloods te zien. Bij iedere tewaterlating van een groot schip moest het achterste deel van de kap worden afgebroken. In augustus 1938 werd een bouwvergunning afgegeven waarna architect H. Prins het ontwerp voor een hogere achterloods tekende. Waarschijnlijk is in de herfst en winter van 1938 – 1939 deze verbouwing gereed gekomen. Op de foto van de tewaterlating van de ‘Sultan’ op 14 maart 1939, is deze nieuwe loods voor het eerst duidelijk te zien.
De Aalsmeerder Courant, 6 mei 1938 Tewaterlating Motorjacht
Van een der hellingen van Scheepswerf “De Vlijt” (Gebr. H. en J. de Vries) is dezer dagen te water gelaten het 36 ½ Meter lange motorschip “TIRRENA”, een luxe pleziervaartuig van de eerste rang. Het was een heel gevaarte toen het, hoog opgestapeld op stutblokken, op lange wagens klaar voor den waterdoop nog in de loods geborgen was. Ettelijke tientallen scheepsbouwers begonnen omstreeks 3 uur met de vele voorbereidende werkzaamheden om het schip in zijn element te brengen – eerst tegen half zeven was het duizenden kilo’s wegende vaartuig zover van de helling afgereden, dat het aan het water kon worden toevertrouwd. Onder een daverend applaus der talrijke toeschouwers schoot het met een krachtige plons het poeltje van ”Mettenhoek” in. Er is maandenlang gewerkt door de meeste geschoolde scheepsbouwers onder de bekwame leiding der Gebr. De Vries om dit sierlijke jacht gereed te krijgen.
Slot in Livorno
Er werden veel foto’s van het schip gemaakt, ook door het Nederlands Foto Persbureau. Op één van die opnamen zit eigenaar Coatalen met zijn echtgenote in de salon van zijn schip. Ook zijn er nog verschillende zwart-wit smalfilmpjes van de proefvaart op de Westeinderplas teruggevonden.
In mei 1938 vertrok de Tirrena vanuit Aalsmeer naar Frankrijk. De rekening van de fles champagne is trouwens bewaard gebleven, deze kostte ƒ 3.
In 1940, in het begin van de Tweede Wereldoorlog, lag de Tirrena in de Italiaanse haven Livorno. Daar werd het schip door Italiaanse militairen opgeblazen zodat er een kanaal kon worden versperd.
Wonderlijk is wel dat in december 2012 het originele scheepsmodel uit 1938 ineens opdook.
Louis Coatalen en zijn vrouw in de salon van de Tirrena, Aalsmeer
De Tirrena achter de scheepswerf, kort voor de aflevering. Beeld uit een smalfilm.
Jaren na zijn dood werd in Frankrijk deze bronzen penning geslagen ter herinnering aan Louis Coatalen.
Zie het hoofdstuk: Scheepsmodel Tirrena op deze website.
Delighted to have found your website. I am researching the life of Louis Coatalen who was my wife’s grandfather.
Tirrena was registered at Cannes and kept in the Mediterranean but it was sunk in 1940 by the Italians who were said to be trying to block the entrance to a canal (I do not know where). After the War Coatalen had a yacht called Trylona which was said to be a sister ship to Tirrena. Do you know anything about this boat?