Hout!
Dit prachtige houten motorjacht was het laatste grote, houten schip dat door de gebroeders De Vries op hun werf in Aalsmeer werd gemaakt. Het vertrek van bouwnummer 544, de “Sirocco” in juli 1958 betekende dan ook het einde van de traditionele houtbouw op “De Vlijt”. Het ontwerp was van de hand van H.W. de Voogt, maar Ernst Vossnack van het ontwerpbureau van de Rotterdamsche Lloyd, had een belangrijke invloed hierop. De opdrachtgever was de Rotterdamse reder B.E. Ruys van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.
Tewaterlating, juni 1958 v.l.n.r. E. Vossnack, Joh. de Vries, Henk de Vries, de doopster, B.E. Ruys
Gegevens
De ‘Sirocco’ was een composiet gebouwd, dubbelschroef houten motorjacht met de volgende afmetingen: lengte over alles 25.43 meter, breedte 5.14 m, en een diepgang van 1.80 m. De motoren waren twee Glennifer dieselmotoren, elk van 120 pk. Het is wel interessant om hier de bouwmaterialen te noemen van het jacht: kielhout Peroba Da Campos, dikte 200 mm, binnenkiel eiken, dikte 60 mm, dokkiel* eiken, dikte 30 mm (dokkiel: een dunne laag hout ter bescherming aangebracht onder de eigenlijke kiel), steven eiken, dikte 200 mm, buitenhuid van moulmain teak, dikte 22 mm, binnenhuid mahonie, dikte 13 mm. Tussen de buiten- en binnenhuid werd katoen aangebracht en de romp werd onder de waterlijn gekoperd.
De spanten en dekbalken waren van gegalvaniseerd staal, de langsspanten eiken 60-40. Dekken van teak, dikte 40 mm en de opbouw ook van teak, dikte 30 mm.
Het zwaar gekoperde onderwaterschip is duidelijk zichtbaar
Bouwgeschiedenis
Hoe de bouw in werkelijkheid verliep, blijkt uit het volgende overzichtje:
• 6 juni 1957 begonnen met spantenbuigen
• 15 augustus 1957 kiel gelegd
• 5 oktober 1957 kiel gericht en eerste spanten gezet
• 11 december 1957 begonnen met het aanbrengen van de mahonie binnenhuid
• 16 januari 1958 binnenhuid dicht, begonnen met de teakhouten buitenhuid
• 3 april 1958 buitenhuid klaar
• 10 april 1958 motoren geplaatst
• 28 juni 1958 gedoopt als “Sirocco” en te water gelaten
• 15 juli 1958 proefvaart op de Westeinderplas
• 19 juli 1958 vertrek van de werf.
Proefvaart op de Westeinderplas, op het voorschip tweede van rechts timmerman Klaas Moenis, helemaal rechts de elektricien Jo van Rijn
“Sirocco II”
In 1966 werd op “De Vlijt” voor B.E. Ruys een nieuw, ditmaal stalen, motorjacht gebouwd met een lengte van 25.80 meter. Het bouwnummer was 591 en het ontwerp van W. de Vries Lentsch. De naam van dit jacht werd “Sirocco II”.
“Atalanta”
De “Sirocco” werd door B.E. Ruys omstreeks 1965 verkocht aan de heer Van Eesteren. Deze verkocht het houten motorschip vrij kort hierna aan Mahmoud S. Rabbani. Hij liet het schip bij De Vries een uitgebreide onderhoudsbeurt ondergaan. De naam “Sirocco” was toen al vervangen door “Atalanta”. Het motorjacht heeft in de jaren 2006 – 2007 een uitgebreide refit ondergaan waarbij geprobeerd is het authentieke karakter te bewaren. Dit is volledig gelukt en het prachtige schip vaart nog steeds in het Middellandse Zee gebied.
Atalanta, ex-Sirocco in 2006
Dit schitterend gelijnde jacht is thans te koop, zie: http://www.berthon.co.uk/yacht-sales-and-brokerage/boat-details.php?BoatID=905494. Maar je moet er wel flink voor in de buidel tasten…