Motorzeiler
Enkele jaren na de bouw van het 19 meter lange stalen motorzeiljacht ‘Oceanus II’, kwam ontwerper H.W. de Voogt met een nieuwe opdracht voor een dergelijk zeilschip op de werf.
‘Meermin II’ op de Noordzee, foto Cees van der Meulen
Deze motorzeiler had een lengte van 23.60 meter, was 5 meter breed en had een diepgang van 2.50 meter. Begin 1961 werd het contract met de Duitse eigenaar getekend en op 21 april 1961 werd in de middenloods van de scheepswerf de kiel gelegd. Het grote zeiljacht kreeg twee masten en was kitsgetuigd, het zeiloppervlak was 140 m². De zeilen en de tuigage werden door de zeilmakerij van H. Kersken uit Kudelstaart geleverd. Als (hulp) motor diende een GM Dieselmotor van 180 paardenkracht. De naam van het schip zou “Meermin II” gaan luiden. De binnenbetimmering werd geleverd door meubelfabriek Van der Loo uit Waddinxveen.
Betimmering en stoffering van de salon van de ‘Meermin II’
Bouwgeschiedenis
In die jaren was het gebruikelijk dat de stalen scheepsromp werd ‘gezandstraald’, meestal gebeurde dit in de bouwloods. Meestal veroorzaakte dit een tamelijk grote overlast. De romp van de Meermin II werd op 1 november behandeld, daarna werd de bouw voortgezet. Op 19 juni 1962 werd het zeilschip te water gelaten en een maand later, omstreeks 18 juli werd proefgevaren op de Noordzee bij IJmuiden. In de werfboeken is terug te vinden dat tijdens deze proefvaart voor ƒ 37,15 aan verschillende drankjes werd besteed…
De “Meermin II’ bij stormachtig weer tussen de pieren van IJmuiden. Maritiem fotograaf Cees van der Meulen (1921-1990) maakte graag dit soort foto’s van schepen en hoge golven. Op de scheepswerf was men daar uit zakelijke overwegingen geen voorstander van, aanstaande klanten zagen liever foto’s van een schip op een rustige zee!
Op 14 augustus 1962 werd het zeiljacht op de scheepswerf in Aalsmeer overgedragen aan de eigenaar en diezelfde avond vertrok de “Meermin II” via de Ringvaart naar Amsterdam.
Slot
Jarenlang werd niets meer van deze prachtige motorzeiler vernomen, tot in juni 2003 bleek dat de Meermin II in 1992 was verkocht. De nieuwe eigenaar liet het schip een grondige refit ondergaan en gebruikte het daarna als charterschip in het Verre Oosten. De nieuwe naam werd “Bayani”.
Bayani, ex-Meermin II, in tropische wateren
hello, i am the daughter of Hans Helmut Baumgarten, who built this boat at De Vries in Alsmeer in order to undertake a sail around the world with his family, including my russian mother, my aunt Claire, my brother Oliver and my sister Delia. We never did this huge travel due to a collision in front of the Berlengas and to our particular and familiary life from that accident onwards. we have been living on the boat for almost ten years altogether and cruised the Mediterranean every summer.
After almost 18 years in our hands, we have sold the boat in Puerto Banus after my father had died and my mother could no longer cope with the responsability, the burden being too much, then we lost sight of the boat, and per haphazard saw the pictures today.Last it was seen very run down in Costa Rica, probably in the 90’s.
I would be very pleased if you could get in touch with me, as you may know, we still cherish the memories of this boat, and would like to know where it lies. We own now a Benetteau, but would always be interested in recuperating this boat back to our family.
Looking forward to hearing from you, we remain, with kind regards,
yours sincerely,
vivian esaguy coimbra
I happen to be on a cruise on the Costa Rican coast when a daughter of a former owner of the sister ship named ‘Oceanus’ reminds me of the story of this ship!!