Tradewinds
De maten van deze mahoniehouten zeiljachten waren als volgt: lengte over alles 9.30 m, breedte 3.10 m en diepgang 1.35 meter. De kiel was van gietijzer en woog 1800 kg.
De zeilen werden bij Kersken in Kudelstaart van Dacron gemaakt, het grootzeil was 21 m² en de stagfok 13 m². De hulpmotor was een Mercedes Benz diesel. De Tradewinds werden ontworpen door een onbekende Amerikaan, in Nederland uitgewerkt door B. Vermeer en Cees de Vries.
Bouwgeschiedenis
In de zomer van 1960 werd door de Feadshipwerven besloten dat De Vries drie Tradewinds zou bouwen van 22 mm Afrikaans mahonie, de prijs per schip werd berekend op ongeveer ƒ 40.000 per stuk. De drie bouwnummers waren: 576, 577 en 578; de eerste twee werden 1960 en 1961 naar Amerika verscheept. Het derde schip, bouwnummer 578 bleef in Nederland en werd aan een Nederlander verkocht. De eerste boot met bouwnummer 576 werd in het begin van december 1960 opgeleverd. In het grootzeil kwam te staan: T 30. Op 19 december 1960 werd dit schip naar met het s.s.”Kinderdijk” vanuit Rotterdam naar Miami in Florida verscheept.
Dinsdag 13 december 1960, tewaterlating, Bouwnummer 576, “T 30”
Dit zeiljacht arriveerde precies op tijd voor de voor de Miami Boat Show en had daar veel succes, ook in de Amerikaanse watersportbladen. Daarna werd ze over land naar San Diego in Californië vervoerd en daar opnieuw te water gelaten.
De tweede en de derde
In de werkweek van 15 september 1960 begon het werk aan 576 en 577 op de spantenvloer door Ton Kok en Henk Eemstra. In de volgende weken bijgestaan door de timmerlieden Jan Berkelaar, Klaas Moenis en Bertus Middelkoop. De opbouw en de betimmering werden op de scheepswerf “Westeinder” gemaakt.
Het tweede schip, bouwnummer 577, werd op 21 november 1961 vanuit Rotterdam met het m.s. ‘Korsholma’ naar Los Angeles verscheept. Helaas werd het jacht tijdens de overtocht door overkomende zeeën tamelijk ernstig beschadigd. De derde boot, bouwnummer 578 en ‘Passaat’ genoemd, werd afgeleverd in november 1962. Dit schip had geen Mercedes Benz diesel, maar een GM 636 van 28 pk. Het werd waarschijnlijk in 1963 of 1964 aan een Nederlander verkocht.
In Nederland
In verschillende nummers van de Waterkampioen werd door De Vries in 1962 en 1963 geadverteerd met een zeiljacht van het type Tradewinds, als typenaam werd echter de naam “Passaat” gebruikt. Korte tijd hierna werd dit jacht in Nederland verkocht.
Reclame
Kort nadat de eerste Tradewinds in Amerika was gearriveerd, zocht de firma ‘Tradewinds Motor Sailers’, gevestigd in Newport Beach, naar publiciteit. Onder andere in het blad ‘Sea’, waar in februari 1961 een advertentie verscheen van de ‘Tradewinds 30’. “Built to the most exacting standards by the World famous DeVries Bros shipyard of Holland”…
Ook in de volgende maanden werd het motorzeiljacht regelmatig in de pers genoemd. Samengevat concludeerde men in Amerika: ‘Tradewinds 30 combines the extra living comfort of the motor cruiser with the sea-easiness of a keel hull.’
Slot
Van de Tradewinds in de Verenigde Staten, noch in Nederland is bij de werf iets bekend gebleven. Alleen enkele foto’s en wat uitgeknipte persberichten herinneren in het werfarchief aan deze motorzeilers. In de herfst van 2014 werd een advertentie ontdekt waarin de Tradewinds T 30 te koop werd aangeboden. Het zeilschip lag in Californië en was in tamelijk vervallen staat, de originele Mercedes motor was nog altijd aanwezig. 54 jaar oud en te koop voor $ 10000….
Tradewinds T 30, herfst 2014 in Californië
Tradewinds T 30 in Florida, voorjaar 1961