Bouwnummer 314
In het archief zijn nog tamelijk veel gegevens van dit zeiljacht terug te vinden, dat ontworpen was door H.W. de Voogt. De lengte was 11.25 m, breedte 2.90, diepgang 1.40 m en een loden kiel van 3300 kg. De romp was van mahoniehout, de spanten gedeeltelijk van staal, gedeeltelijk van eikenhout. De zeilen: Grootzeil 33 m², fok 17 m². Aan de wind: 50 m². Stormfok 9 m², halfwinder 22 m², spinnaker 29 m² en breefok 19 m².
De ingebouwde hulpmotor was een Universal Flex Four.
Bouwgeschiedenis
Deze foto werd gemaakt in het voorjaar van 1937 en later afgedrukt in de Waterkampioen. Er zijn vijf houten zeiljachten in aanbouw zichtbaar. De bouwnummers en namen waren: 311 “De Halve Maen”, 314 “Omega”, 315 “Uylenspiegel”, 316 “Vagabond” en 317 “De Volhouder”. Zie ook het hoofdstuk ‘Voorjaar 1937’ op deze website.
In de werkweek van 3 tot 9 oktober 1936 begon scheepsbouwer Arie Wies met de voorbereidingen voor de bouw. De eerste weken was hij bezig met het maken van de stalen spanten, de kielbouten en het beslag. De volgende weken was er meestal een groep van tussen de 5 en 10 man bezig met het bouwen van dit mahoniehouten zeiljacht. Na 35 werkweken, in de week van 19 tot 25 juni 1937 was de “Omega” klaar en verliet het zeiljacht de werf.
Kosten
In totaal bedroegen de loonkosten over de 35 weken ƒ 2033,80. Ook van verschillende materialen zijn de prijzen bewaard gebleven. Veel hout werd besteld bij houthandel ‘Beerkens’. Het mahoniehout voor dit schip kostte ƒ 500, het teakhout ƒ 200, dezelfde prijs moest betaald worden voor het benodigde eikenhout. Verder werd er voor ƒ 60 aan triplex besteld en tenslotte ƒ 30 aan vurenhout. Bij de ‘Fijnhouthandel’ werd het eikenhout voor de spanten besteld, de prijs hiervoor was ƒ 14,84. De stalen spanten en wrangen kostten ƒ 69. Het closet werd bij ‘Stokvis’ besteld, het kostte ƒ 60. De Universal Utility Four motor kostte ƒ 534,38. Het schip werd gebreeuwd, hiervoor werd 6 kg stopkatoen besteld, de prijs hiervan was ƒ 8,40.
Ontwerptekening 915 van H.W. de Voogt, zeilplan van de “Omega
Opbrengst…
In het Urenboek 1937 heeft H.S. de Vries in juni van dat jaar met potlood een voorlopige becijfering van de kosten gemaakt. Daaruit blijkt dat de kostprijs van bouwnummer 314, de “Omega”, uitkwam op ƒ 5704,75. De aanneemsom bedroeg echter ƒ 5625… Uit het Debiteurenboek van het jaar 1937 blijkt dat de “Omega” uiteindelijk het bedrag van ƒ 5700 heeft opgeleverd.
Vervolg
Gedurende de oorlogsjaren verkocht de eigenaar de “Omega” aan iemand uit Apeldoorn. De scheepsnaam werd veranderd in “Pema”, de letters werden in de spiegel uitgehakt en daarna met goudverf ingevuld. Van de verdere geschiedenis van dit schip is niets meer bekend, ook zijn er geen foto’s aanwezig. De enige afbeelding bestaat uit het zeilplan van De Voogt dat nog in het werfarchief bewaard is gebleven.