Geen seriebouw
Bouwnummer 400, de “Nereïde” tijdens de proefvaart
Maar dat leek het wel als je achteraf de lange lijst van dit type zeiljachten bekijkt.
Gebouwd tussen 1935 en 1950 bij De Vries en ontworpen door H.W. de Voogt uit Haarlem. Karakteristieke vormgeving en degelijk en tamelijk zwaar gebouwd. Dat was ook het geval bij bouwnummer 400, een ‘zeiljacht met hulpmotor’, met een lengte van 11 meter. Breed 2.75 m en een diepgang van 1.50 meter. De loden kiel woog 2500 kg. Het zeiloppervlak was als volgt verdeeld: Grootzeil 30 m², fok 15 m². Totaal aan de wind: 45 m². Stormfok 11 m², grote fok 20 m², halfwinder 33 m². De “Nereïde” was een zusterschip van het in 1939 gebouwde zeiljacht “De Windharp”.
Bouwwijze
De romp: composietbouw over gegalvaniseerd ijzeren hoofdspanten. De huid was van 25 mm dik Tabasco mahoniehout; de kiel van eikenhout; de voor- en achtersteven van Russisch eikenhout; de zandstrook van 25 mm eikenhout; het dek van 25 mm rift gezaagd Moulmain-teak; de cockpit was waterdicht door roodkoperen bekleding en zelflozend.
Tussen elke twee stalen spanten bevonden zich twee ingebogen eiken spanten. De motor was een Kromhout – Hercules, 4 cilinder, type ZXB, motornummer 560. Twee soortgelijke motoren, nummer 561 en 562 werden ingebouwd in de “Maria Hendrika” en in de “Volle Maan”.
Geschiedenis
Met de bouw van het schip werd in de werkweek van 12 tot 18 oktober 1940 begonnen. In de week van 10 tot 16 mei 1941 was het zeiljacht klaar, maar er zal in verband met de oorlogsomstandigheden niet veel mee gezeild zijn.
Kort na 1945 is W.J.J. Troostenburg de Bruyn als eigenaar bekend. Ook het zeilnummer, H 109 en de scheepsnaam “Nereïde” worden dan vermeld.
In de serie ‘Zeilplannen’ die de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers eens publiceerde, komt ook een afbeelding van de ‘Nereïde’, (daar gespeld als ‘Neride’) voor. Als extra informatie wordt daarbij genoteerd dat het zeiljacht tweede werd bij de Flevorace van 1947 en tweede bij de Nachtwedstrijd van 1948.
In volle glorie, 1959
De bekende fotograaf G.L.W. Oppenheim maakte in juli 1959 op de Westeinderplas bij Aalsmeer deze prachtige foto van de H 109.
Het einde
Het is niet meer bekend wanneer precies, maar later werd de ‘Nereïde’ omgedoopt tot ‘De Halve Maen’, het zeilnummer bleef gelijk. De nieuwe eigenaar werd L. van Eesteren uit Woubrugge. Op 9 mei 1966 ontplofte de butagas installatie in het schip dat bij de Kagerplassen lag. Er was één lichtgewonde, maar “De Halve Maen” was totaal verwoest.
De versplinterde resten van de “Halve Maen”, bij de Kaag. Mei 1966
De “Halve Maen” ex-“Nereide” in beter tijden afgemeerd bij de Kaag, ca 1965
i have yacht with build number 403 from shipyard ‘De Vlijt’ she’s called ” Maria Hendrika” and was Commissioned August 1941. Designed by H. W. De Voogt, Haarlem.
She was drawing number: 1084.
LOA: 12.61 m
LWL: 9.00 m
Beam: 3.12 m
Draft: 1.75 m
Keel ballast : 3.6 ton
Displacement : 8.5 ton
anyone with any more info on my yacht please contact me?
or if you would like to know the rest of the details of Maria Hendrika.
Emal: sacha.hayward@ntlworld.com