Gegevens
In de loop van het jaar 1954 maakte een Amerikaan van Nederlandse afkomst, Gerard K. Bos uit New York contact met de werf om een dubbelschroef stalen motorjacht te laten bouwen.
H.W. de Voogt uit Haarlem maakte het ontwerp voor dit stalen schip dat als eerste op de werf geheel gelast werd. De afmetingen waren als volgt: lengte over alles 16.78 m (55′) , breedte 4.50 m en een diepgang van 1.20 meter. In het jacht werden twee Gray Marine Diesels, Six-D427 elk van 100 pk geplaatst.
Bouwgeschiedenis
Op 31 augustus 1954 werd het contract getekend en ruim een week later, op 9 september 1954 begonnen de afschrijvers Henk Eemstra en K. Hartman met het werk op de spantenvloer.
De kiellegging vond plaats op 20 september 1954. De binnenbetimmering werd verzorgd door meubelfabriek A. van der Loo uit Waddinxveen. Volgens het contract moest de “Gerelbo II” in juni 1955 worden opgeleverd. Inderdaad werd het jacht in die maand door mevrouw Bos gedoopt en te water gelaten, maar de oplevering volgde twee maanden later.
Juni 1955, Mrs Bos heeft zojuist de ‘Gerelbo II’ gedoopt. Links voor scheepstimmerman Jaap van de Geest applaudiseert
Bijlbrief
De Bijlbrief (Builder’s Certificate) werd op 2 augustus 1955 door Joh. de Vries ondertekend, dat betekende dus dat het schip gereed was. De eigenaar voer eerst een paar weken met zijn motorjacht in Nederland, daarbij geholpen door de werfschipper Jo van Laar. Pas omstreeks oktober 1955 vertrok de ‘Gerelbo II’ aan boord van een schip van de Holland Amerika Lijn naar Amerika.
Drie maal ‘Gerelbo’
Dit stalen motorjacht was het derde schip met de naam “Gerelbo” dat op Scheepswerf “De Vlijt” voor de Amerikaanse Nederlander G.K. Bos gebouwd werd.
De andere twee waren: Bouwnummer 516, juni 1952, een eikenhouten en 8.54 meter lang kajuitzeiljacht, ontworpen door G.W.W.C. baron van Höevell, de naam was “Gerelbo I”.
Bouwnummer 529a., zomer 1955, een mahoniehouten twaalfvoetsjol met de naam “Gerelbo”. Deze jol werd door de opdrachtgever in Nederland verkocht en heeft met het zeilnummer H 615 jarenlang hier gezeild. Na 2008 blijkt de vroegere ‘Gerelbo’ twaalfvoetsjol ergens in Frankrijk rond te varen. Van het stalen motorjacht en van het grotere zeiljacht is niets meer bekend.
Greetings,
I believe I may have found one of your lost children. I believe this may be Garelbo II (Hull 529). Unfortunately, she has suffered much neglect and might possibly be beyond the point of economical restoration. However, should you have a romantic client with a desire to own a classic DeVries I thought I would pass it along. This boat is near to me so if you need anyone to verify hull number etc I would be more than happy to visit her free of charge.
https://www.popyachts.com/motor-yachts-for-sale/feadship-55-in-sayville-new-york-69023
Regards,
Patrick Price
Chief Engineer
Motoryacht Prediction
Hakvoort # 204