‘Aardige motorkruiser’
Uit de Waterkampioen, 2 februari 1934
Zo begon de beschrijving in de Waterkampioen van februari 1934 van het stalen motorjacht “Raram”. Zoals gewoonlijk in die jaren was het een ontwerp van H.W. de Voogt. De opdrachtgever kon kiezen uit een uitvoering als bakdekkruiser, of als een romp met een doorlopende zeeg van kop tot spiegel. Er werd gekozen voor het laatste: een doorlopende zeeg met kofferdek opbouw. De steven was rond aan dek maar scherp op de waterlijn, iets wat volgens het watersportblad ‘in de spantvorm van het voorschip zeer veel leven brengt’.
Gegevens
De lengte over alles was 13.60 m, de breedte 3.20 m en de diepgang 0.90 meter. De romp was van staal, de motor een 6 cilinder Buda van 70 pk. De schroef was een speciale Hyde ‘weedless propellor’ in verband met de vaart op de plantenrijke Loosdrechtse plassen, zo schreef de Waterkampioen. Het roer had een stalen geraamte met teakhout bekleed in stroomlijnvorm.
In november 1933 werd op de werf in Aalsmeer met de bouw begonnen, de tewaterlating volgde in mei 1934. De scheepsnaam ‘Raram’ was afgeleid van de familienamen Rasch en Rambonnet.
Bij de proefvaart werd 100 liter benzine gebruikt, dit kostte ƒ 13,50. Daarna werd het schip nog even voor een kleine aanpassing op de helling gehaald. Er werd een gat in de scheg gemaakt, de schroefas werd uitgenomen en een bronzen lager met “automatisch drukvetpot” werd aangebracht. Hierna werd de scheg weer dichtgemaakt. Al met al kostten deze werkzaamheden aan materiaal en arbeidsloon ƒ 28,35.
Interieur van het stuurhuis van de ‘Raram’
Publiciteit
Toen de ‘Raram’ klaar was werden er veel foto’s gemaakt die jaren later nog in advertenties van “De Vlijt” werden gebruikt. Eén van deze zwart-wit opnamen werd later ingekleurd en als dia voor bioscoopreclame gebruikt. Deze dia is nog steeds in het werfarchief aanwezig.
Bioscoopdia uit 1934. Rechtsboven een foto van een IJselmeerkruiser op de Westeinderplas
Slot
Omstreeks het jaar 2000 leek het erop dat de ‘Raram’ nog steeds in Nederland was en regelmatig op het IJsselmeer was te zien. De naam was toen “Phoebus”. Kort daarna werd dit jacht naar Ierland verkocht en kon geen verder onderzoek meer plaatsvinden.
hello, I am the current owner of Raram, she was bought by my grandfather a few years ago. I would love to find out more information about where she was built and perhaps get a larger copy of the General Arrangement plans.