“Cieco”
De eerste contacten tussen Nicolaas A. Kieken, eigenaar van jachthaven “Cieco” in Warmond en scheepswerf “De Vlijt” dateerden al van 1929. In die jaren leverde de werf grote aantallen twaalfvoetsjollen af voor Kieken, die ze daarna in zijn jachthaven, ‘Cieco’ genaamd, verhuurde of verkocht.
Tewaterlating “Sultan”, 14 maart 1939. Achterste rij, links Wouter Schram, rechtsvoor staan Nicolaas Kieken (met bril) en Henk de Vries Sr.
Kieken werd in 1888 geboren en begon in 1924 in Warmond een eigen jachtwerf aan de Leede. Daarbij was hij beëdigd makelaar in jachten en was hij importeur van Kermath scheepsmotoren. Het ontwerpen van jachten liet hij over aan Wim Schram, die bij hem in dienst was als jachtontwerper en -tekenaar. Kieken trok zich in 1963 op zijn 75ste verjaardag terug uit zijn bedrijf. Aan het eind van de jaren dertig van de vorige eeuw bestelde Nic. Kieken enkele grote stalen motorjachten die ontworpen werden door W. Schram.
Schram
Hoewel deze tekenaar tamelijk anoniem bleef, was hij een kundig ontwerper waarmee de werf een goed contact had. Naar zijn ontwerpen bouwde scheepswerf “De Vlijt” voor Kieken de volgende jachten:
1. Bouwnr. 341 in 1938, “Calipso”, stalen motorjacht van 22.50 meter voor Portugese rekening;
2. Bouwnr. 346 in 1939, “Warmond”, stalen motorjacht van 28.50 meter voor de Sultan van Boeloengan;
3. Bouwnr. 350 omstreeks 1940, “Propontis”, stalen motorjacht van 28.70 meter voor Grieks-Engelse rekening, tijdens de bezetting gevorderd door de Duitse marine;
4. Bouwnr. 491 in 1949, “Alabe I”, stalen motorzeiler van 17.00 meter voor Portugese rekening hieronder beschreven;
5. Bouwnr. 509, in 1952, naam onbekend.
6. Bouwnr. 522 in 1953, casco van een stalen motorjacht met een lengte van 15.30 meter. Dit schip werd in Warmond verder afgebouwd, het was het laatste jacht dat op “De Vlijt” voor Kieken werd gebouwd.
‘Alabe I’
Alleen deze tekening van Schram is bewaard gebleven in het werfarchief
De afmetingen van deze motorzeiler waren als volgt: lengte over alles 17.00 m, breedte 4.30 m en diepgang 1.70 meter. Als ballast fungeerde ca 6 ton ijzerafval en cement. De romp werd van 6 mm staal gemaakt, het dek en stuurhuis waren van Zuid-Amerikaans teakhout (Peroba de Campos). De binnenbetimmering was van mahoniehout. Het grootzeil, de fok, bezaan en kluiffok waren in totaal ongeveer 60m². De motor was een Kermath diesel van 113 pk.
Bouwgeschiedenis
Het contract tussen Kieken en de werf werd 2 mei 1947 gesloten, de bouwtijd zou ongeveer 6 maanden duren. In verband met de grote schaarste aan materialen zoals staal en hout, kreeg de werf 3 à 4 maanden extra tijd om alles te bestellen. De opleverdatum kwam zodoende omstreeks maart 1948 te liggen. De reden is niet duidelijk, maar pas in februari 1948 werd met de bouw begonnen. Dick de Vries Joh.zn (19 jaar) was in die week 32 uur bezig met het uitzetten van de spanten, hij ontving daarvoor een loon van f 6,90.
Omstreeks augustus 1948 zou de Portugese eigenaar de werf komen bezoeken. Wim Schram, de ontwerper, ging eerst zelf eens even op “De Vlijt” poolshoogte nemen en hij toonde zich in een korte notitie wat teleurgesteld over het trage verloop van de bouw. ‘Kunnen er niet wat meer timmerlieden worden opgezet?’, schreef hij. ‘Zet in ieder geval de romp in de menie, dan toont het nog wat’, zo besloot hij zijn opmerkingen. Ruim een jaar later, in de week van 7 mei 1949 was het schip gereed en kon het naar Warmond vertrekken en vandaar waarschijnlijk naar Portugal. Van der Neut leverde de masten en gieken die gemaakt waren van Oregon Pine. Zeilmaker Y.I. de Vries uit Kaag-Abbenes maakte voor ƒ 1850 de zeilen van Amerikaans katoen. In deze prijs was ook de tuigage, wanten, stagen, blokken en wat verder nodig was inbegrepen.
Slot
Kopie van de foto in de Waterkampioen van juni 1949 met het bijschrift: ‘Motor-zeiljacht “Alabe I” dat door de heer N. Kieken te Warmond naar Portugal werd afgeleverd’
In het archief van “De Vlijt” is niet veel meer over de “Alabe I” terug te vinden. Er is maar één tekening van de scheepsromp en er zijn jammer genoeg geen foto’s aanwezig. De enige bekende afbeelding stond in de Waterkampioen van juni 1949 op bladzijde 218. Behalve wat gegevens van het schip dat als ‘Fifty-fifty’ werd aangeduid, werd ook vermeld dat Kieken op Hemelvaartsdag van dat jaar zijn 25-jarig jubileum vierde als oprichter van Jachthaven “Cieco”.
I have a boat built by Nic. Kieken at Cieco
M/V “Verity” 1938, 59feet (17.35m) first owner “Sir Hugh Trevor Dawson” do you have any information on this boat? I have photos and she is still navigating in Portugal