Bouwgeschiedenis
De “Capri” , foto Morris Rosenfeld
Op scheepswerf “De Vlijt” van de gebroeders De Vries in Aalsmeer, begonnen op donderdag 23 april 1952 de afschrijvers Henk Eemstra en Cor Kolle met hun werk aan een nieuw, stalen motorjacht. Het ontwerp droeg bouwnummer 515 en het schip zou een lengte van 59 ft (16,70 meter) krijgen. Het was een ontwerp van H.W. de Voogt en bestemd voor de Feadship-organisatie. Het plan was om dit schip in januari 1953 op de Moterboat Show van New York ten toon te stellen.
Te groot…
Omstreeks mei 1952, op een vergadering van de Feadshipleden, kwam de Amerikaanse vertegenwoordiger, Charles M. Donnelly met een vervelend bericht. Een schip met een lengte van 59 ft paste niet in het tentoonstellingsgebouw!
Onmiddellijk werd besloten dat De Vries een nieuw en iets kleiner schip voor deze Amerikaanse tentoonstelling moest gaan bouwen. Dit nieuwe schip zou 4 ft kleiner worden en dus een lengte van 55 ft krijgen. Zo begonnen op donderdag 22 mei 1952 opnieuw de twee afschrijvers op de spantenvloer aan de voorbereidingen voor een nieuw motorjacht met een lengte van 55 ft dat in het tentoonstellingsgebouw zou passen.
‘Capri’, Queen of the Show 1953
Het bouwnummer voor het nieuwe, 55 ft lange motorjacht werd 517 en dit zou de “Showboat” voor 1953 moeten worden. Iedereen op de werf spande zich tot het uiterste in om een goed en mooi schip af te leveren waarmee Feadship zich met een gerust hart op de Amerikaanse markt kon presenteren. De afmetingen waren 55.0 x 14.0 x 4.5 ft en de motoren waren twee 4-71 GM Diesels van elk 155 pk.
In december 1952 kwam het schip gereed en werd het jacht met het ms. “Westerdam” van de Holland Amerika Lijn naar New York verscheept. Verschillende oprichters van Feadship maakten deze reis mee, onder hen ook Joh. de Vries. In januari 1953 beleefde het als “Capri” gedoopte motorjacht de eer om als eerste buitenlands schip tot “Queen” van de show te worden uitgeroepen.
Persbericht
Nadat deze prijs was gewonnen werd op 13 januari 1953 in de salon van de “Capri” bijgaande foto gemaakt en verscheen het volgende persbericht:
New York, January 13th 1953 From: Gene Casey
A TOAST TO LITTLE HOLLAND’S BIG ACHIEVEMENT
The Netherlands Ambassador to the United States joined today, Tuesday, January 13, with the Coast Guard, officials of the National Association of Engine and Boat Manufacturers, and Dutch and American shipbuilding officials in a champagne toast to Little Holland’s big achievement in building the FEADSHIP “CAPRI”, Dutch-built and American- equipped luxury yacht, which is Queen of the 1953 National Motor Boat Show and the only foreign-constructed boat ever to achieve that distinction.
Left to right:
George W. Codrington, president, National Association of Engine and Boat Manufacturers;
Dr. Jan Herman van Roijen, Netherlands Ambassador;
Charles M. Donnelly, Greenwich, Conn., president, Feadship, Inc., who had the yacht built especially to be Queen of the Show;
Joseph E. Choate, Boat Show manager;
Rear Admiral Louis B. Olson, Commander of Third Coast Guard District;
Miss Grace F. Stuttig, Secretary, Feadship, Inc.;
William P. Hasselman, Netherlands Chief Trade Commissioner;
Joh. de Vries, standing, who built the Feadship “Capri” at his Feadship-shipyard at Aalsmeer, the Netherlands;
A. Vis, secretary of the First Export Association of Dutch Shipbuilders.
Slot In het midden, achter de admiraal, is nog net iets zichtbaar van een scheepsmodel. Dit was het model van het motorjacht “Bramar”, ook gebouwd op de scheepswerf “De Vlijt”van de gebroeders H.S. en Joh. de Vries in Aalsmeer. Dit jacht was kort hiervoor van New York naar Florida gebracht door Cees en Henk de Vries, zie ook op deze website het hoofdstuk over de “Bramar”. Van de “Capri”, later bekend als “Alisand III” is verder niets meer bekend.