Bouwnummer 515 wordt ‘The Coronet’
De “Capri” werd in 1953 min of meer noodgedwongen versneld afgebouwd, zoals beschreven in hoofdstuk “Capri 1953” op deze website. Daarom was natuurlijk het casco van het eerder gebouwde motorjacht met bouwnummer 515 al lang gereed. De maten van dit schip waren 59 x 15 x 4.3 ft., het Feadship nummer was F 22. Ontworpen door H.W. de Voogt met tekeningnummer 1412. Voor de voortstuwing zorgden twee 6-71 GM Diesels van elk 195 pk. Het is duidelijk dat Feadship dit schip nu zo snel mogelijk wilde verkopen, het casco lag in de zomer van 1953 al bijna anderhalf jaar op de werf.
Wie bouwt de nieuwe Showboat?
In die zomer beraadslaagden de Feadshipwerven er over wélk schip naar de volgende Boatshow in New York, in januari 1954, gestuurd moest worden. Geen van de deelnemende werven had eigenlijk tijd, of een schip dat geschikt was om tentoongesteld te worden.
Men keek naar de twee broers De Vries: is die 59 voeter die in Aalsmeer nog steeds op de werf ligt niet de oplossing van dit probleem? Maar ook Henk en Joh. de Vries zagen het aanvankelijk niet zo zitten. Ongetwijfeld heeft er de vrees meegespeeld dat men er niet in zou slagen om twee maal achter elkaar letterlijk ‘ de show te stelen’…
Maar er was geen alternatief en dus werd besloten om het jacht voor de tentoonstelling van 1954 klaar te maken. De naam van dit stalen motorjacht werd “The Coronet”.
Vertrek van de “The Coronet” van af de scheepswerf, december 1953
Opnieuw een Queen!
En dan gebeurt er iets op de tentoonstelling van januari 1954 wat de bouwers in Aalsmeer nooit hadden verwacht!
Bouwnummer 515, “The Coronet” behaalde, net als het jaar daarvoor de “Capri”, de hoogste eer van de tentoonstelling. Het jacht werd uitgeroepen tot “Queen of the 1954 Motorboatshow”. “The Coronet” bleek een groot succes en werd bijna onmiddellijk na aankomst in New York verkocht. “Sold in the slings at arrival in New York”, en “Top hit of the 1954 Show!”, zo luidden de commentaren. Ze moeten de scheepsbouwers in Aalsmeer als muziek in de oren geklonken hebben.
Januari 1954, ‘The Coronet’ door de besneeuwde straten van New York op weg naar de Boat Show
Slot
“Capri” en “The Coronet”, resp. bouwnummer 517 in 1953 en 515 in 1954, werden twee markante ‘koninginnen’ uit de geschiedenis van scheepswerf “De Vlijt” in Aalsmeer. De naam van De Vries als scheepsbouwer van Feadship was hiermee voorgoed in Amerika gevestigd.
“ The Coronet” werd later opnieuw verkocht en herdoopt in “Head Seal”. Daarna is van dit motorjacht niets meer bekend.
Advertentie van Feadship, zomer 1954