Opnieuw de grootste
Tweeënvijftig meter lang was dit stalen motorjacht, gebouwd voor Feadship en ontworpen door Diana Yacht Design. Twee Caterpillar diesels van elk meer dan 1000 paardenkrachten zorgden er voor dat het schip op bijna elke plaats ter wereld kon afmeren. Bij de tewaterlating in 1984 was dit het grootse jacht tot dan toe dat bij De Vries was gebouwd. Het uiterlijk van de “Rio Rita” zoals de naam werd, was prachtig om te zien.
1984, de “Rio Rita”
De Engelse binnenhuisarchitect Terence Disdale kreeg de ruimte om een zeer bijzonder interieur te ontwerpen.
Bouwgeschiedenis
Eind 1982 werd met de bouw begonnen. De twee onderstaande foto’s werden in januari 1983 gemaakt, Daarop is te zien dat de kielplaat van bouwnummer 628 is gelegd en hoe twee ijzerwerkers bezig zijn met de boegsectie.
Tewaterlating
In april 1984 werd de “Rio Rita” vanuit de rechter bouwloods in het water gelaten. In die tijd werden alle jachten nog op de helling op karren gebouwd, voorzichtig en onder controle werden de huizenhoge schepen aan hun element toevertrouwd.
April 1984, tewaterlating van de ‘Rio Rita’. Op de voorgrond een traditionele, houten Aalsmeerse grundel, die nog aangeduid worden als ‘punter’
Terence Disdale
Hij had onder andere ervaring opgedaan bij de grootmeester Jon Bannenberg, maar maakte omstreeks de jaren tachtig grote naam met zijn eigen ontwerpen. Voor de Rio Rita liet hij een speciaal tapijt maken dat de vloeren van de salon en eetzaal bedekte. In dit tapijt waren karpetten geweven in passende dessins. De Londenaar Sally Miles schilderde onder andere luipaarden op de wanden van de eetzaal. De twee foto’s hierbij van het interieur spreken voor zich.
Slot
In 2005 werd op een Nederlandse werf de ‘Rio Rita’ met 4 meter verlengd en kreeg het jacht een grote onderhoudsbeurt. Sindsdien is het schip vooral in de Caraïbische wateren weer in volle glorie te zien.