Bouwgegevens
Plantekening H.W. de Voogt, 23 december 1947
Onder bouwnummer 493 werden tussen 1948 en 1950 zes stalen sleepbootjes voor het Korps Pontonniers gebouwd. Deze boten waren bestemd om
bruggen en onderdelen te vervoeren. H.W. de Voogt uit Haarlem maakte het ontwerp (tekening 1268) en de toezichthouder namens de opdrachtgever was het waarnemend Hoofd Sectie Genie en Binnenscheepvaart, Kapitein der Genie J.B. Plasschaert te Den Haag. Hij was een van de weinige militairen die voor zijn dapper optreden in Dordrecht tijdens de meidagen van 1940 was benoemd tot Ridder in de Militaire Willemsorde.
Technische gegevens
De lengte over alles was 8 meter, in de waterlijn 7.65 m. De breedte 2.20 m en de diepgang 0.90 meter. De motor was een Kermath benzinemotor
Sea Mate WXLBM69 van 154 pk. Tijdens het transport vanuit Amerika naar Nederland in april 1949 werden een aantal Kermath motoren zwaar beschadigd. Dit veroorzaakte veel vertraging in de aflevering van de sleepboten.
De scheepsschroef was een Lips drieblads bronzen scheepsschroef 34”x 28”. De boten waren voorzien van een elektrische schijnwerper, claxon, twee boord- en drie vaarlichten. Zeilmaker C. Hali leverde de kabelaringen en zeildoeken kapjes voor alle boten. De prijs voor deze zes sleepboten was ƒ 129 200,00.
‘Proefboot’
Het officiële bouwcontract tussen Commandant Dienst Algemene Uitrusting, afdeling Brugmateriaal en Vaartuigen te Dordrecht, de luitenant-
kolonel G. van der Mark en de gebroeders De Vries van “De Vlijt” werd in maart 1948 ondertekend. Met de bouw van de eerste sleepboot werd begonnen in de werkweek van 6 tot 12 november 1948. Deze boot diende tevens als ‘proefboot’. Tijdens de bouw werd besloten om de boten uit te rusten met ‘kortstraalbuis’. Hierdoor werd de trekkracht vergroot en bovendien werd hierdoor de schroef beter beschermd. Met deze proefboot werd verschillende keren proefgevaren, de eerste keer in juli 1949, achter de scheepswerf.
De eerste sleepboot tijdens een van de proefvaarten in de winter van 1949 – 1950
Daarna werd dit zowel in oktober als november herhaald. Meestal fungeerde Jo van Laar als schipper, bijgestaan door monteur Dirk Waaijman.
Op 24 februari 1950 vertrok de eerste boot naar de pontonnierhaven in Dordrecht.
In de loop van 1950 werden de overige vijf sleepboten afgeleverd. De aflevering van de zesde boot was gepland op 11 december 1950, maar door de plotseling ingevallen vorst kon deze boot niet naar Dordrecht worden verscheept. Op de werf vreesde men dat hierdoor de betaling van de
laatste termijn in gevaar zou komen, maar dat bleek mee te vallen.
Bijzonderheden
Defensie heeft tussen 1949 en 1953 ruim 40 van dit soort scheepjes laten bouwen, zij kregen als naam de letters RV (Rijks Vaartuig) en een nummer. De eerste zes die op “De Vlijt” werden gebouwd, kregen de aanduiding RV 220 t/m RV 225. Later werden er veel op de scheepswerf van Akerboom in Oegstgeest gebouwd. Bij alle boten werden omstreeks 1960 de Kermath-motoren vervangen door een Deutz van 100 pk.
In 1989 heeft de Marine de hele serie verkocht.
Misschien varen er nog enkele van deze oude sleepbootjes als motorjachtje rond?
Geachte heer de Vries. Ik denk dat wij in onze jachthaven WSV De Engel in Rheden een van de sleepbootjes met veel genoegen gebruiken. Er staat geen benzinemotor meer in, maar een luchtgekoelde Deutz van 100 pk. Toen een paar jaar geleden de Lohmann & Stoltenfoht keerkoppeling begon te slippen hebben we die gerepareerd. Ik kan u desgewenst een artikel sturen dat ik voor ons clubblad schreef over de reparatie van die koppeling.
Onze schipper heeft voor zijn nummer bij de pontonniers gediend en we hebben een fotootje uit 1952 waar hij met een paar maten op staat, op twee van die bootjes.
Met vriendelijke groet,
Jan Huisman
Ik zelf heb ook met een stalen boot gevaren .Ik ben van lichting 56/3
Ik was 1 Jaar in Bemmel object 1 van de waal bij Nijmegen.Ik heb er een hele leuke tijd gehad.Zelf heb ook een paar leuke foto,s van die tijd .mijn vaarbewijs heb in Geertruidenberg gehaald.