De Tweede
Zes jaar na de tewaterlating van de houten “Sirocco” bestelde de heer B.E. Ruys begin 1965 een nieuw motorjacht, dat van staal werd gemaakt. De naam werd opnieuw “Sirocco”, maar de opdrachtgever wilde niet dat achter de scheepsnaam de toevoeging “II” kwam. Daarom noemen we bij dit jacht ook dikwijls het bouwnummer: 591. De lengte van dit nieuwe jacht was 25.85 meter, bijna hetzelfde als van het eerder gebouwde, houten schip. Nieuw was de naam van de scheepsontwerper, dat was namelijk Willem de Vries Lentsch Jr. (1919 – 2007).
Als familielid van de Firma G. de Vries Lentsch werf “Het Fort”, was hij geen onbekende voor de gebroeders De Vries. Beide scheepswerven behoorden immers tot de oprichters van ‘Feadship’ in 1949. Willem de Vries Lentsch had zich in 1960 als zelfstandig scheepsontwerper in Amsterdam in de Van Eeghenstraat gevestigd.
Brief, 20 juli 1965
Afmetingen
De stalen, dubbelschroef ‘Sirocco’ had een lengte van 25.83 m, was 5.60 m breed en had een diepgang van 1.85 meter. Het casco werd gebouwd onder Lloyds keur + 100 AI, het staal had een dikte van 6 mm. Op de werf werd het staal met grit gestraald en daarna voorzien van laag zink epoxy verf. Het voorste gedeelte van de opbouw was van 4 mm staal, het overige deel van aluminium. Het teakhouten dek was van riftgezaagd Birma teak.
De twee motoren waren Mercedes Benz diesels van het type 846 MB-AD, elk leverde 350 pk. Ook werd een Vosper ‘roll-damping’ systeem ingebouwd met 2 vinnen.
In het contract wordt vermeld dat het jacht geen S-spantvorm heeft, maar met aangelaste dooskiel gebouwd zal worden.
Indeling
De “Sirocco” had vijf waterdichte schotten. De indeling was als volgt: voorpiek, kettingbak, bemanningsverblijf en kapiteinshut, kombuis, eetkamer, motorkamer, gastenhutten met badkamers, eigenaarshut. In de opbouw was de deksalon ‘verzonken’ ingebouwd met aan de achterzijde aansluitend een overdekte, maar verder open stuurstand. Het achterste deel van de opbouw, boven de achterverblijven was laag.
De deksalon was betimmerd met notenfineer, de eetkamer was betimmerd met eiken en vynide. Boven het achterdek kon een grote zonnetent worden opgezet.
Tekening E-180-3 Profiel en Dek, 24-9-1964
Bouwgeschiedenis
Het is moeilijk om te achterhalen wanneer precies met de bouw werd begonnen, het moet in de loop van 1965 zijn geweest. De opdracht voor de bouw werd op 22 januari 1965 door de heer Ruys gegeven. In februari 1966 was het jacht zover gevorderd dat de betimmering voor 80 % gereed was, de twee hoofdmotoren waren inmiddels geplaatst.
Op 30 april 1966 werd de nieuwe ‘Sirocco’ te water gelaten, kort daarop volgde de proefvaart. De Bijlbrief werd op 22 juni 1966 door H.S. de Vries Sr ondertekend.
Aalsmeer, 30 april 1966
Een paar dagen later, op 25 juni 1966, werd de ‘Sirocco’ door het s.s. ‘Aagtekerk’ van de VNS vanuit Rotterdam naar Marseille verscheept.
Teruggevonden
Van dit motorjacht, “Sirocco”, bouwnummer 591, was in tegenstelling tot haar teakhouten voorgangster en naamgenote, tot 2015 niets meer bekend. In augustus van dat jaar kwam een contact tot stand tussen de huidige eigenaars en de werf. Er blijkt een brochure te bestaan met kleurenfoto’s die tamelijk recent zijn gemaakt.
‘Sirocco’, tijdens de proefvaart, voorjaar 1966
Onder: omslagfoto brochure, ca 2015