J. Laurent Giles
De ontwerper van de “Carola” was John (hij werd Jack genoemd) Laurent Giles uit Lymington, Engeland. Hij werd op 22 juni 1901 in Scarborough geboren, zijn vader was daar arts. De achternaam van een van zijn grootmoeders was Laurent, hij kreeg deze naam als tweede voornaam. Sinds 1929 ontwierp hij in Lymington, waar zijn ontwerpbureau stond allerlei soorten schepen. Laurent Giles overleed in 1969. In 1959 ontwierp hij voor de Nederlander H.A. Burgerhout een zeiljacht met ontwerp nummer 354.
‘Donella”, tekening in Yachting World van Colin Mudie
Het ontwerp van de “Carola” is ook bekend als ‘Donella Steel 1’ ,een 43’0” kottergetuigd stalen zeiljacht met hulpmotor. Op de tekeningen wordt het schip ook genoemd als “10.1 metre W.L. Aux. Cutter Yacht”. De bouwwerf was Scheepswerf De Vlijt, Gebroeders De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer en het bouwnummer werd 559. De ‘Carola’ had als thuishaven Rotterdam.
Afmetingen
Deel van tekening Nr. 354-14, roer en achterschip, van 30 mei 1959. In rood aantekeningen van C.J. (Cees) de Vries. De tekeningen hebben de tand des tijds slecht doorstaan, jammer genoeg
Lengte over alles 13,50 m (44.3), breedte 3,55 m (11.1) diepgang 1,83 m. (5.1). stalen romp, dikte van 3 tot 4 mm, gezandstraald en met zink geschopeerd, alles gelast. De opbouw teakhout, 25 mm, dek ook van teakhout, dikte 30 mm, binnenbetimmering hechthout met mahonie afwerklijsten. Loodballast 4500 kg en 500 kg cement. De hulpmotor: Thorneycroft RTR 4/DI diesel, 42 pk. De mast had een lengte van 18,36 m, silver spruce, hol, gelijmd, de giek, 5,70 m lang, silver spruce, hol, gelijmd en de fokkeboom, 3,70 m lang, massief, gemaakt bij de firma D. van der Neut. Het totale zeiloppervlak was 74,8 m², in 1960 gemaakt bij Ratsey & Lapthorn in Cowes.
Het originele zeilplan voor de “Carola” voor H.A. Burgerhout zoals links onder op de tekening staat te lezen. Datum: 5 februari 1959. Copyright Laurent Giles Archive, Barry van Geffen, Nieuw Zeeland, 2012
Detail van de door De Vries gebruikte tekening ‘Vents & Lockers’.
Dit is tekening Nr. 279, door Laurent Giles gemaakt voor de teakhouten “Donella” die in 1957 in Engeland werd gebouwd
Bouwgeschiedenis
Begin november 1958 bezocht Laurent Giles samen met de opdrachtgever de scheepswerf. Kort daarna, op 28 november 1958 werd de opdracht verleend om het zeiljacht te bouwen. Het was de bedoeling dat het schip vóór 25 juli 1959 zou worden afgeleverd! Dat kon niet mede omdat de bouwtekeningen nog niet klaar waren, er was alleen een voorlopig constructieplan, P 1958-2 van 28 oktober 1958. De meeste tekeningen ontstonden in 1959 en daarin werden nog veel wijzigingen aangebracht.
Scheepswerf “De Vlijt” in 1960
Op donderdag 15 januari 1959 werd op de spantenvloer door Henk Eemstra, Gerard Pulleman en Andries de Blay met het afschrijven begonnen. Vanaf eind februari 1959 gingen ook de timmerlieden zich met het schip beziggehouden. De dekken werden in die tijd nog gebreeuwd zoals blijkt uit de volgende post: 41 knotten breeuwkatoen voor ƒ 32. Op 16 oktober 1959 was de romp beplaat, het dek gelegd en de opbouw geplaatst. Waarschijnlijk werd de “Carola” op woensdag 20 april 1960 te water gelaten. De laatste posten uit het bestekkenboek dateren van begin juni 1960, nadat de “Carola” haar proefvaart had gemaakt. Direct daarna nam de eigenaar zijn jacht van de werf over en voer het schip naar de thuishaven Rotterdam.
“Carola”, 1960, foto H.A. Burgerhout, ontvangen maart 2012
Engeland
Volgens de Lloyd’s Registers vanaf 1972 was het zeiljacht in Engeland geregistreerd. De scheepsnaam werd “Carola of Lymington”. De eigenaars waren de heer en mevrouw H. Hunter uit Abergavenny, het schip lag waarschijnlijk in Southampton en de thuishaven was Beaulieu.
Dertienhonderd
Er is een register van de ruim 1300 ontwerpen die het ontwerpbureau van John Laurent Giles sinds 1929 heeft gemaakt. Toen hij in 1969 overleed, was men ongeveer met ontwerp nummer 420 bezig. Waarschijnlijk is zijn bekendste ontwerp nummer 64 geweest, het zeiljacht “Myth of Malhalm”, dat zowel in 1947 als in 1949 de Fastnet Race heeft gewonnen. Maar ook andere ontwerpen werden geliefd, zoals bijvoorbeeld de “Vertue”, die 230 keer werd gebouwd en de “Wanderer III”.
Donella Steel I
In 1957 ontwierp Laurent Giles het 43 voet lange teakhouten, kottergetuigde zeiljacht met hulpmotor dat de naam “Donella” zou krijgen. Het ontwerpnummer was 279 en het ontwerp werd daarom ook ‘Donella’ genoemd.
Zestien maal maakte hij een ontwerp dat uitging van dit 43 voet lange, houten zeiljacht. Twee jaar later, in 1959, volgde de eerste in staal, tekening 354, ‘Donella Steel I’. Dit werd de “Carola” die tussen 1958 en 1960 gebouwd werd bij Scheepswerf ‘De Vlijt’ in Aalsmeer. Het is bekend dat tijdens de bouw op de scheepswerf in Aalsmeer een foto van de eerste “Donella” aanwezig was. In het werfarchief zijn twee tekeningen aanwezig die bij de bouw van de “Carola”werden gebruikt, maar die het nummer 279 dragen. Het nummer dus van de twee jaar eerder gebouwde, houten “Donella”. Het gaat om een detailtekening van een voorluik en van een ventilatie box. In 1971 werd voor zover bekend in Nieuw Zeeland de laatste Donella gebouwd, het was de “Solveig” met ontwerpnummer 628.