Douaneboten
De vier stalen motorboten, bijna steeds aangeduid als ‘motorlaunches’, werden gebouwd voor de Iranese douane. Het ontwerp was van H.W. de Voogt, de bouwopdracht voor De Vries werd in maart 1956 verleend. De lengte was 12 meter, de breedte 3.60 m en de diepgang 0.95.
De “Djahanguir”, de eerste motorboot voor Perzië, na de proefvaart op weg naar de werf, december 1956
Elke boot had twee Perkins diesel motoren, type P6M, 65 pk. Het stalen casco had een huiddikte van 3 mm, de opbouw was van 18 mm hechthout, de stuurstand was betimmerd met mahonie. De bouw stond onder toezicht van Bureau Veritas. Alle rompen werden gebouwd op de scheepswerf Gebr. Gouwerok aan de Dorpsstraat, ook in Aalsmeer. Daar werd in februari 1957 met de bouw van de eerste boot begonnen.
Perkins dieselmotor P6M
Verklaring van Bureau Veritas over de bouw van de “Assir”, augustus 1958. De verklaring van opneming in het register kostte ƒ 960
Bouwgeschiedenis
Deze boot kwam op 4 juli 1967 op ‘De Vlijt’ aan, eind december volgde de proefvaart waarbij foto’s werden gemaakt. De boot, die de naam “Djahanguir” kreeg, verliet Aalsmeer op 16 januari 1958 en werd daarna naar Perzië vervoerd. Nummer twee, “Saviz” volgde op 20 februari. Het derde schip “Shamsa” werd op 31 mei 1958 aan de Sumatrakade in Amsterdam aan boord van het voormalige Libertyschip “Lutterkerk” van de KNSM geplaatst. Het vierde en laatste schip, de “Assir” vertrok op 11 september 1958 vanuit Rotterda met bestemming de Perzische havenstad Khorramshar bij de Perzische Golf.
Slot
Van de geschiedenis van deze vier boten in Iran is niets bekend.