John R. Lyon
Advertentie uit 1956 met de enig tot nu bekende foto van de ‘Pavane’. De donkerrode zeilen zijn zwart op deze opname
John Lyon was vicepresident van Feadship Amerika en speciaal belast met de afdeling zeiljachten. Zelf was hij ook een liefhebber van de zeilsport, want hij liet in 1953 bij De Vries de 45 voet Mason Ketch “Pavane” bouwen voor eigen gebruik. Juist in dat jaar merkten de werven dat er meer vraag was naar stalen motorjachten. Mede daarom vond Lyon dat hij voor Feadship overbodig was geworden. In juli 1953 trad hij uit de directie en verbrak hij zijn compagnonschap met de president Charles Donnelly. John Lyon vormde daarna samen met John Barney een makelaarsbedrijf voor zeiljachten. In 1956 adverteerden zij met de “Lyon & Barney Pavane Ketch” in een watersportblad. De bijgaande foto toont de ‘Pavane’ met haar rode zeilen, de begeleidende tekst luidde: ”Now is the time to order this 45’ shoal draft, steel Ketch, for early delivery this summer. A prototype is available for inspection by serious prospects.”
Voor zover nu nog valt na te gaan, is Lyon er niet in geslaagd een concurrent voor Feadship te worden.
45’ Mason Ketch
Het 13.70 meter lange zeiljacht was uitgerust met een stalen midzwaard en kreeg dus de naam “Pavane”. Het was een zusterschip van de “Dutch Treat”, zie over dit jacht het betreffende hoofdstukje op deze website.
De stalen romp werd witgeschilderd met een blauwe waterlijn.
Indelingsplan van de “Pavane”, tekening A, Mason
De opbouw en de inrichting van het dekhuis waren van Moulmain Teak, de hulpmotor was een Chrysler Ace Special van 70 pk. Van de zeilen is het volgende bekend: kitsgetuigd; het grootzeil, de stagfok en bezaan waren in totaal 80 m²; het stormzeil 10 m², fok II en stormfok samen 36 m², de genua 54 m². De Aap of ‘mizzen staysail’ had een oppervlakte van 29 m². Omdat opdrachtgever John Lyon rode zeilen wilde, werd een extra van 85 dollar berekend.
Donkerrode zeilen. Brief van John Lyon, 7 april 1953
Verscheping
In april 1952 had de scheepswerf een prijsopgave gemaakt, daaruit bleek dat de “Pavane” voor $ 18 000 gebouwd kon worden. De bouw vond plaats gedurende het jaar 1953. Op 8 januari 1954 werd het zeiljacht met het s.s. “Aalsdijk” vanaf de Wilhelminakade in Rotterdam naar New York verscheept.
Hier bestaat nog een kort stukje smalfilm van, verder zijn er geen foto’s in het werfarchief aanwezig. Ton Offerman van Hanoff Aalsmeer haalde daar de volgende afbeeldingen uit.
Joh. de Vries voor de ‘Pavane’ aan dek van de ‘Aalsdijk’, 8 januari 1954
Voor de overtocht werd de “Pavane” op dezelfde “wieg” (verschepingsstoel) geplaatst waarop eerder de “Dutch Treat” naar New York was verscheept. Omdat het zusterschepen waren, kon dit uiteraard zonder problemen
Slot
Er is bijna niets van de geschiedenis van dit zeiljacht bekend dan dat omstreeks 1972 de ‘Pavane’ door een nieuwe eigenaar gekocht werd en na enkele jaren weer werd doorverkocht.