Sporadisch…
In 1986 beschreef Jan Lunenburg, kenner van oude Aalsmeerse vaartuigen, de oude boten van de Historische Tuin in Aalsmeer. Hij mat de schepen op, beschreef ze, maakte foto’s en tekeningen van de aanwezige grundels, pramen en roeiboten.
Historische Tuin Aalsmeer, Cees van Dam in de originele De Vries praam, foto Frans de Jonge, 1986
Zijn beschrijving van de praam die in 1910 door C.J.W. de Vries werd gebouwd, sloot hij af met de zin: ‘Sporadisch wordt nog een nieuwe gebouwd.’ Het tijdperk van de praam leek voorgoed voorbij…
Precies een jaar later, in 1987, organiseerden een paar jonge Aalsmeerders een ‘Pramenrace’, toeval?
Opleving
Wat niemand had gedacht, gebeurde: de praam kwam weer in de belangstelling, net zoals de buitenboordmotor die van oudsher werd gebruikt, de Penta. De pramen die niet meer werden gebruikt, waren vergaan of lagen onder water om het hout tegen rot te beschermen. Maar nu kwamen er steeds meer pramen boven water, er werd gerepareerd, geteerd en proefgevaren. Zelfs werden er nieuwe pramen gebouwd, iets wat Jan Lunenburg nooit had kunnen dromen.
3-D metingen
Tegenwoordig worden de modernste 3-D meettechnieken op de oude pramen losgelaten. Het oude vakmanschap van de scheepsbouwers Van Dam, De Vries, Enthoven, Hogervorst, Otto en Van der Laarse kwam daardoor in een nieuw licht te staan. Jonge generaties kregen mede daar door een betere kijk op de eenvoud, maar ook op de schoonheid van de oude werkvaartuigen.
Aluminium
De scans van de opmetingen worden in computers opgeslagen en daarna kunnen de gegevens worden bewerkt en toegepast. Tom Otto, telg uit een familie van scheepsbouwers, gebruikte in 2012 zijn gegevens om daarmee een praam te bouwen van aluminium.
De aluminium praam van Tom Otto, zomer 2012
Daniël Alderden na de tewaterlating van zijn zelfgebouwde aluminium praam, foto Arjan Vos, 2012
Daarvoor al hadden Daniël Alderden en scheepswerf Gouwerok het oermodel van de praam in aluminium vorm gegeven. Op de ‘ouderwetse’ manier, met een duimstok en een kladblokje, mat zijn oom Kees Alderden de inmiddels nieuw gebouwde praam van C.J.W. de Vries nauwkeurig op. In de loop van 2012 en 2013 bouwde Kees de praam zover mogelijk precies na in aluminium, Daniël assisteerde met het laswerk.
Kees Alderden bij zijn aluminium praam in aanbouw, januari 2013
De aluminium praam van Alderden wordt gebouwd tussen de seringen, we zijn tenslotte in Aalsmeer!
Behalve het model van C.J.W. de Vries, zijn ook elementen van de vroegere pramenbouwer Hogervorst in zijn praam zichtbaar. De tekening die Jan Lunenburg destijds maakte was hierbij van belang, maar gaf ook aanleiding tot vragen.
Vrijdag 8 maart 2013, de aluminium Alderden praam is bijna helemaal klaar en trekt veel bekijks in het vroegere veilinggebouw Bloemenlust
Vijf of Zes?
Bijvoorbeeld over het aantal kurven (spanten) tussen de settelboorden, waren dat er nu vijf of zes? Uit verschillende foto’s van de oude De Vries-praam blijkt nu dat er zes kurven aanwezig waren. Willem Enthoven heeft daarom ook de praam herbouwd met zes kurven. Wat blijft is de vraag: waarom tekende Jan Lunenburg de praam van C.J.W. destijds met vijf kurven?
Hallo Huib.
We zijn zeer vereerd met alle aandacht en je persoonlijke interesse in ons bouwwerk, en zeker met een vermelding op de website
van “De Vlijt”.
een groet van,
Maarten, Daniël en Kees Alderden
kees,
kijk even op je facebook berichten, ik heb een penta gevonden hier, zou graag wat info hebben.
of via email of mijn fb berichten of op skype ook te vinden.
groet,
ronald