Over het schip
Op deze foto, gemaakt door het fotografisch bureau C. Kramer uit Rotterdam, zien we de heer Smit aan boord van zijn splinternieuwe jacht. Hij vaart op de Noort bij de scheepswerf van Smit in Kinderdijk. Rechts op de achtergrond zijn de botenhuizen zichtbaar en links een gedeelte van de dwarshelling van de scheepswerf.
Dit dubbelschroef houten motorjacht kreeg in 1938 op de scheepswerf bouwnummer 373. Het ontwerp was van H.W. de Voogt en het werd gebouwd voor Leo C. Smit, directeur van L. Smit’s Scheeps- en werktuigbouw n.v. te Kinderdijk.
De afmetingen waren als volgt: Lengte over alles 15 m. Breedte 3.40 m en diepgang 0.75 meter. De waterverplaatsing was 8.30 m³.
De huid van de romp was diagonaal karveel gebouwd, de binnenhuid was van 8 mm eikenhout. De buitenhuid was boven water van 10 mm mahoniehout en onder de waterlijn van 10 mm teakhout. Het dek en de opbouw waren van mahonie. De spanten en schotten waren van een aluminium alliage die in 1938 nog nieuw was en peralumaan werd genoemd. Er stonden twee Kermath V-8 scheepsmotoren van elk 85 pk in het jacht dat bij de tewaterlating de naam “Zephyr” kreeg. Er moest een snelheid van ruim 15 zeemijlen per uur gehaald kunnen worden.
Waarschijnlijk was de “Zephyr” het eerste jacht dat bij Scheepswerf “De Vlijt” gebouwd werd waarbij een sleeptest is gehouden in het Scheepsbouwkundig Proefstation in Wageningen.
Bouwgeschiedenis
Het bouwcontract tussen de heer L.C. Smit en de scheepswerf is nog altijd in het werfarchief aanwezig. Het is niet gedateerd, maar moet ongeveer in augustus 1938 zijn opgesteld. In de werkweek van 3 tot 9 september 1938 begonnen S. van Gulik, C. Wesselius, G. Pulleman en D. van Leeuwen met de bouw. Negen maanden later, in de werkweek van 13 tot 19 mei 1939 was de “Zephyr” gereed.
Het jacht was uitgerust met een dubbele stuurinrichting zodat vanuit de deksalon als vanaf de open stuurstand gestuurd kon worden.
De Bijlbrief, gedateerd 31 augustus 1939, ondertekend door H.S. de Vries Sr. en gewaarmerkt door de Kamer van Koophandel te Haarlem op 2 september 1939. Anno 2011 ziet de Bijlbrief er tamelijk verweerd uit.
De Waterkampioen
Op 17 juni 1939, de schrijver van deze website was toen juist 1 dag oud, verscheen in de Waterkampioen een artikel met tekeningen, getiteld “De Snelle Motorkruiser “Zephyr””. Daarin stond ook de grafische weergave van de ‘weerstandskromme’ zoals die na de model sleepproeven was berekend. Verder werd nog het volgende vermeld: ‘Opmerkenswaard zijn de kleine kuip in het voorschip, de ronde toiletdeur, die deze ruimte kan vergoten, de dubbele stuurinrichting en de plaats van de schippershut in het achterschip aan stuurboord. Het is een algemeen plan, dat wij voor rustige en grondige beschouwing aan onze lezers aanbevelen.’
Slot
Een tekening van de “Zephyr” werd door het nautisch bureau van H.W. de Voogt gedurende een paar jaar in een reclamecampagne gebruikt. In het werfarchief bevinden zich nog enkele foto’s die in de zomer van 1939 gemaakt zijn. De “Zephyr” bestaat nog steeds en heeft een grondige refit ondergaan. Ronno Schouten van het Nautisch Architectenbureau De Voogt in Haarlem maakte in 2010 onderstaande prachtige tekening van de ‘Zephyr’.
Prachtige boot! Het lijkt wel een soort prototype voor de boot van mijn ouders!
Die boot, de Simmerdream, was iets langer (17m) en heeft een ruimte achter, wat nu gebruikt wordt als slaapkamer. Als ik het goed heb begrepen is die gebouwd in 1949.
Verder is het heel leuk om te sturen op het bovendek en het is niet erg om buiten te sturen.
Erg gezellig ook om daar met gasten op te zitten tijdens het varen.
Als iemand meer informatie heeft over de Simmerdream, dan hoor ik het graag. Ik weet in ieder geval wel dat er ook een zusje van de SImmerdream rondvaart en die heeft een stalen opbouw en de Simmerdream een houten.
Verder mijn complimenten met de website!
LS,
Dit prachtige motorjacht is nu te koop op:
http://www.troostwijkauctions.com/nl/dubbelschroefs-houten-motorjacht/03-13239-6185-1193150/
Wat een mooie lijn heeft dit jacht. Is het mogelijk om nog aan tekeningen hiervan te komen? Denk er aan om de Zephur als schaalmodel te bouwen.
Bij mijn weten zijn er geen tekeningen meer beschikbaar.
Huib de Vries
02 januari 2024
Geachte heer Metzelaar,
Inmiddels ben ik in het bezit van de Simmerdream, plan 1100.
Graag heb ik zo mogelijk telefonisch contact.Henk Ziengs, 06 51415416
Helaas. Het leek me zo mooi om dit jacht als varend model te bouwen
Dit jacht staat bij ons te koop
http://link.marktplaats.nl/363776892
Leuk dit te lezen. De eerste eigenaar van de Zephyr was Leo Smit, de broer van mijn grootvader. Hij had altijd een voorliefde voor snelle jachten met de laatste techniek.
Leo Smit was mijn stiefgrootvader, een hele fijne man met een grote passie voor de moderniteit. Ik heb een tekening die hij gemaakt heeft van dit jacht in mijn kantoor hangen. Ook heb ik enige dias van de Zephyr van mijn grootvader waar ik graag copies van wil laten maken voor de huidige eigenaar.
beste hr Pozzo,
ik ben bezig met een artikel over motorjacht Zephyr en zou graag contact willen leggen mbt enkele dia.s die u blijkt te hebben uit het verleden . Leo Smit , uw stiefvader was immers eigenaar van dit jacht. Lijkt me leuk voor een historische terugblik .
ik zie uw reactie tegemoet.
Alvast dank ……… Kees Stuip fotografie tle 0654690946
Huib,
Bij mijn weten zijn is veel van het archief van HW de Voogd bij het scheepvaart museum in amsterdam terecht gekomen
voor de model bouwers het schip waar jouke het overheeft is plan 1100 daar zijn naar ik weet 3 van gebouwd te weten
Simmerdream vaart na refit nog steeds in friesland
Zenith start bouw 1939 klaar in 1947
de opbouw heeft mijn opa van aluminium gebouwd
hij was smid en had wat moeite met hout
het schip is tot 2008 in bezit geweest van de familie heeft een enorme refit ondergaan bij kempers in kuddelstaart en vaart nu bij de simmerdream in friesland
de derde ligt in alkmaar ouddorp en is in mindere staat
de Zephyr ben ik meerdere keren tegen gekomen
mijn vader heeft in de jaren 60 bij dit schip gekeken toen deze te koop was inclusief drijvend boothuis
In de jare 80 lag de zephyr in aalsmeer en was op een gegeven moment te koop
ik heb toen met mijn vader gekeken en gevaren
wat toen al bekent was dat de verbouwing het schip verandert heeft
(Hek motoren en heipalen voor in)
Dit heeft de vaar eigenschappen verandert
ik heb meer info
Groeten René Metzelaar
Een jachtbouwer is in opdracht begonnen met een complete refit van dit schip. Ik heb voor een cliënt beslag laten leggen op dit schip en heb hem in de loods mogen aanschouwen. Wat een indrukwekkend schip! De afbouw ligt nu stil en er wordt nu een koper gezocht welke dit schip af wil bouwen zodat deze weer in alle glorie kan varen. Alle info is meer dan welkom.
Groet!
Roel
Daar is mij niets van bekend, misschien dat Roel de Jonge daar iets meer over weet?
Met vriendelijke groet,
Huib de Vries
Kan iemand mij vertellen waar de Zephyr, Zenith of Simmerdream nu zijn?
Geachte heer,
Het motorschip “Zephyr” is sinds enige tijd ons eigendom en staat sinds kort te koop op onze site: http://www.vanveenandsons.com
Als deels of geheel afgerond project te koop.
We zijn op dit moment wel met iemand bezig, maar nog in een begin stadium van interesse. Mocht u meer willen weten u kunt altijd bellen of mailen met de gegevens op de site. Met vriendelijke groet, Gerben van Veen
Beste heer Costa,
Het is al enige tijd geleden gepost, maar toch een reactie.
De “Zephyr” is sinds kort in de verkoop gekomen nadat de eigenaar afstand heeft gedaan naar de werf.
Boot is nu, sinds kort aangeboden via onze site: http://www.vanveenandsons.com
maar ook via Yachtworld.com
Mocht er nog interesse zijn. Boot is op dit moment voor het grootste deel gerestaureerd volgens vernieuwde tekeningen van De Voogt. Lloyds’ heeft ook tijdens de restauratie inspecties verricht.
Slechts de eindfase moet nog worden volbracht, vandaar de lage verkoopprijs. Techniek en motoren etc. zijn al aanwezig. Interieur voor 70% afgerond.
Mocht u nog geïnteresseerd zijn, kunt u altijd via de contactgegevens op de site reageren.
Met vriendelijke groet,
G. van Veen
De Simmerdream vaart rond in de Alde Feanen, de Zenith heet nu Sterck Staaltje en heeft haar haven in Irnsum, maar vaart ook veel rond Loosdrecht. De andere schepen weet ik niet.
Wat is de originele naam van de Simmerdream, en welke werf heeft het schip gebouwd?
mvrgt. Martin Versteeg
Dank, Deze is mij bekend, uitgebreid artikel in de WK over dit schip!
Woon in Weesp praktisch tegenover de Vechtbrug. Zag de Simmerdream langs komen en was op slag verliefd. En zo kom ik na wat googelen op deze site terecht. Mooi schip hebben je ouders Jouke! Die is zeker niet te huur voor een weekje?
Deze Zephyr lijkt heel erg veel op onze Flamingo, ook ontworpen door H.W.de Voogd en volgens de eerste eigenaar gebouwd bij De Vries Lentsch in Nieuwedam in ’46/’47.
De Flamingo heeft een stalen romp met mahonie opbouw en verkeert, behalve de motor, nog in nagenoeg originele staat.
Onze Flamingo lijkt heel erg veel op de Zephyr. De Flamingo (12.80×3.60x1mtr) is ook ontworpen door H.W. de Voogd en volgens de eerste eigenaar gebouwd bij De Vries Lentsch in Nieuwendam in ’46/’47. Flamingo (24 jaar in ons bezit) is in nagenoeg originele staat en ondergaat momenteel een restauratie die eind dit jaar/begin volgend jaar klaar is.